De riskante kunst van de lead-out, waar 'misschien een beetje' doodsverachting bij hoort

Moreno Hofland vertrok van LottoNL-Jumbo naar het Belgische Lotto-Soudal. Daar is hij niet meer de eerst sprinter, maar onderdeel van de sprinttrein van André Greipel. Zaterdag pakte de Duitser de etappewinst en de roze trui met een belangrijke rol voor de 25-jarige Nederlander. Over de kunst van de leadout.

André Greipel sprint naar de winst in de tweede Giro-etappe, zaterdag in Tortoli op Sardinië. Beeld afp

Alsof je met honderd man tegelijk een heel drukke kroeg in wilt. Maar dan met 60 kilometer per uur. En op een fiets met bandjes van 2,5 centimeter breed. Dat is ongeveer hoe je je de finale van een sprintetappe moet voorstellen, zegt Moreno Hofland.

De Nederlander rijdt deze Giro d'Italia in dienst van de Duitse sprinter André Greipel (Lotto-Soudal). Zaterdag speelde Hofland een grote rol in de etappezege van Greipel, die daarmee ook de roze trui pakte. Voor Hofland de bevestiging dat zijn keuze van LottoNL-Jumbo naar Lotto-Soudal over te stappen de juiste is geweest. Rijden voor eigen kansen komt wel weer, dit vindt hij namelijk ook schitterend: onderdeel zijn van een geoliede sprintersploeg.

Lead-out-mannen, zo worden jongens als Hofland genoemd. Ook Koen de Kort en Roy Curvers zijn er goed in. Zij speelden de afgelopen jaren een belangrijke rol in de sprintzeges van Marcel Kittel en John Degenkolb.

Het lijken soms kamikazepiloten in een duikvlucht als ze met hoge snelheid op een scherpe bocht of smal straatje af rijden. Hoort een beetje doodsverachting erbij? Hofland: 'Misschien een beetje.'

Over de kunst van de leadout.

De mooiste verhalen van 100 jaar Giro d'Italia

De honderdste Giro d’Italia moet de Ronde van heel Italië worden. Wij reisden langs het parcours en verzamelden de mooiste verhalen. Over wielrennen natuurlijk, én over Italië en de Italianen.

Aanloop

In aanloop naar de laatste vijf kilometer wil iedereen nog voorin zitten, zegt Hofland. 'Ook de klassementsmannen en hun ploeg willen zo lang mogelijk voorin blijven. Ze hopen zo voor een mogelijke valpartij uit te rijden. Dan is het echt flink duwen en trekken op de fiets. Je moet vechten voor je positie. Er mag niemand tussen. Dat gaat hard tegen hard.'

De beschrijvingen van Hofland klinken als een napoleontische veldslag: de wielerploegen als vijandige legereenheden, die schouder tegen schouder de confrontatie aangaan. Afsnijden is een van de belangrijkste wapens. Hier en daar wordt een verkapte elleboogstoot uitgedeeld.

Moreno Hofland. Beeld Hollandse Hoogte

En dat terwijl iedereen al uren op de fiets zit; gekookt door de hitte of kapot na een dag tegen de wind in fietsen. 'Ja, dan kan het best gevaarlijk zijn. Maar daar ben je in de volle finale niet mee bezig. Je hebt dan maar één focus: waar zit mijn kopman en waar zit de rest van de ploeg.'

Er wordt ook veel geschreeuwd tussen kilometer 10 en 5. 'Dat is de beste manier om te communiceren. Als we iemand kwijt zijn, moeten we razendsnel schakelen, terwijl links en rechts andere ploegen zich er tussen proberen te wurmen.'

De lead-out

Op 5 kilometer van de finish laten de ploegen van de klassementsmannen vaak wat meer ruimte voor de sprinters en hun trein, zegt Hofland. Dan begint de tactiek die ze deze winter met de ploeg al zo vaak hebben geoefend. De volgorde is in aanloop naar de Giro volledig uitgedokterd door de trainers van Lotto-Soudal. 'Op een parcours van 5 kilometer zijn we in verschillende formaties gaan testen wat de beste volgorde is om Greipel in de laatste kilometer af te zetten.' Eerst gaat Sean De Bie naar de kop van het rijtje. Achter hem rijdt nog Adam Hansen en dan komen Hofland en De Buyst, die Geipel als het ware moet lanceren.

De sprint

Een beproefde techniek is om in de laatste kilometers een kant van de weg te kiezen. 'Dan kunnen anderen alleen nog maar aan de andere kant er langs. Dat maakt het wel zo overzichtelijk. En dat is belangrijk als het zo hard gaat. Je rijdt met je voorwiel op slechts een paar centimeter van het achterwiel van je ploegmaat, dus je moet zo min mogelijk afleiding hebben.'

Toch moet je wel iets roekeloos hebben, geeft Hofland toe. 'Het is ook maar hopen dat er niks op de weg ligt. Rommel. Of dat er ineens toch een paaltje staat. Je moet echt op je team kunnen vertrouwen.'

De boog van de laatste kilometer weet Hofland altijd wel te halen. 'Dat is zo'n beetje mijn finish. En als ik nog kracht over heb, probeer ik tot de 750 meter te komen. Dan zit mijn werk erop.'

Als hij zich dan laat afzakken wordt het nog even spannend. Links en rechts vliegen de sprinters voorbij. 'Zeker in de smalle straten kan dat link zijn. Het gaat echt om centimeters overal. Maar als je dan de vuisten van je teamgenoot de lucht in ziet gaan, is alle schrik uit het lijf. Het is een mooi spelletje.'

Gaviria in het roze

De roze trui van André Greipel werd zondag overgenomen door de Colombiaanse sprinter Fernando Gaviria. Tijdens de laatste etappe op Sardinië brak het peloton in stukken door hevige windstoten. Terwijl de andere ploegen vochten om hun positie in het peloton, wist Quick-Step met zes renners een voorsprong te pakken. Bob Jungels, het jonge Luxemburgse talent, pakte wat voorzichtige seconden voor het algemeen klassement. Van de vooraf genoemde favorieten kwam alleen tijdrijder Rohan Dennis op achterstand binnen. Het is onwaarschijnlijk dat Gaviria na dinsdag nog in het roze rijdt. De Giro verhuist namelijk van Sardinië naar Sicilië, waar dinsdag de etappe met de finish op de vulkaan Etna wacht. De laatste week in deze Giro is de zwaarste, maar waarschijnlijk laten de klassementsrenners hier voor het eerst zien hoe het met de vorm zit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden