'De punten worden steeds groter en gevaarlijker'

Een beetje modieuze vrouw heeft een paar puntschoenen. Elegant, maar niet zo handig in de auto. 'Met die Sinbad-laarzen krijg je lullige verkeerssituaties', zegt Klaas Sneeboer, rij-instructeur in Amsterdam....

Het probleem: meestal is de punt van de schoen leeg, tenzij je heel lange tenen hebt of de loze ruimte opvult met watten - zoals veel vrouwen doen. Met de lege neus van de schoen wordt het rem-, koppelings-, en gaspedaal bediend. Als de zool van niet al te beste kwaliteit is, buigt de punt om als je teveel kracht zet. De voet kan daardoor van het pedaal afschieten.

Daar komt nog bij dat in een lege schoenpunt - of een punt gevuld met watten - geen gevoel zit. Aangezien het gasgeven en remmen volledig op de tast gebeurt, is het handig om contact met de pedalen te hebben.

'Ik geef vaak teveel of juist veel te weinig gas, omdat ik niet goed aanvoel waar mijn pedalen precies zitten', zegt Jacqueline ten Have (23), liefhebber van autorijden én van cowboylaarzen met een gevaarlijk spitse neus.

En dan nog iets: waar laat je die lange puntneuzen? Ten Have: 'Soms, als ik mijn voet van het gaspedaal naar het rempedaal breng, blijf ik hangen met de punt van mijn schoen onder het pedaal. Ze zitten gewoon in de weg.'

Bij verkeersorganisatie 3VO krijgen ze 'met enige regelmaat' vragen en opmerkingen over schoeisel. Voorlichtster Heleen Rijnkels: 'Het kan gevaarlijk zijn met puntschoenen te rijden, omdat het contact met de pedalen onvoldoende is. Dat geldt ook voor plateauzolen of klompen. Mensen vragen ons welke schoenen het meest geschikt zijn voor in de auto.'

Er zijn geen wettelijke regels voor autoschoeisel, zegt Rijnkels. 'Maar als op de weg je rare toeren uithaalt en de politie ziet dat je vreemde schoenen draagt, dan kunnen ze daar wel iets van zeggen.' Rijnkels adviseert daarom gympen. Rij-instructeur Sneeboer: 'De punten worden steeds groter en gevaarlijker. Meestal hebben dames een paar sportschoenen bij zich. En anders moeten ze maar op sokken of blote voeten rijden.'

Sneeboer ziet de vreemdste gevallen zijn wagen in stappen. 'Ooit had ik een meisje in de auto met zolen van wel vijf centimeter dik. Ik zei: ik ga straks met je mee naar de kermis, maar hier kun je niet mee rijden.'

Voorheen werkte hij in West-Friesland, waar mannen met klompen achter het stuur gingen zitten. 'Een beetje rij-instructeur weet dat je met een dunne, flexibele, rubberen zool het meeste grip hebt', zegt Sneeboer.

Moeten we voor het autorijden, net als voor het wandelen, tennissen en voetballen, een speciale autoschoen aanschaffen voor in de achterbak? Ten Have ziet dat helemaal niet zitten: 'Ik draag heel vaak laarzen met een punt, ik heb geen zin er telkens rekening mee te houden. Ik leer er liever mee leven.'

Gelukkig is de puntschoen alweer bijna uit de mode. De trend voor volgend jaar is een verkeersvriendelijke schoen met bolle neus.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden