De Provincie Kiest - Utrecht slibt dicht, wat te doen?

AMSTERDAM - Op 2 maart mogen Nederlanders hun provinciale vertegenwoordigers kiezen. Die stem is vaak nationaal gemotiveerd, de vertegenwoordigers kiezen op hun beurt immers de Eerste Kamer. Maar er spelen ook allerlei prangende zaken in de provincies zelf. Vandaag in de vk.nl-reeks 'Wat speelt er in...': Utrecht.

Utrecht is als kleinste provincie van Nederland ook meteen één van de meest dichtbevolkte. Maar hoewel ze zo dicht bij elkaar wonen, hebben de inwoners maar bar weinig met elkaar; een bindende factor ontbreekt. De regionale tv-zender behoort tot de minst bekeken van Nederland. Toch hebben ze het maar goed, zo in het midden van het land. Alles goed bereikbaar, en wat een overdaad aan prachtige natuur: Het Groene Hart in het westen, het Eemland in het noordoosten en de bosrijke Utrechtse Heuvelrug daarnaast.

Die ecologische hoofdstructuur is dan ook één van de hoofditems tijdens de verkiezingen, want het bouwen van woningen, wegen en bedrijfsterreinen voor die almaar uitdijende Utrechtse bevolking botst met het behoud en verbinden van natuurgebieden.

Wegen
Centraal pijnpunt daarin is de aanleg van wegen. Daar botsen de partijen. Want Utrecht slibt langzaam dicht als knooppunt van Nederland. Wat te doen als provincie? Meer wegen, of het openbaar vervoer stimuleren? De VVD (nu 10 zetels in de Provinciale Staten) uit het bekende geluid: 'Later van huis en weer eerder thuis', stellen de Utrechtse Liberalen. En: 'Liever een geluidsscherm dan een ecoduct.' Het CDA, met 11 zetels nu nog de grootste partij, wil het allemaal: Beter openbaar vervoer, veilige fietspaden, thuiswerken stimuleren én meer wegen. 'Waar het kan, richten we de wegen slimmer in, waar het echt moet, verbreden we de weg.'

Openbaar vervoer
GroenLinks (4 zetels) ziet daar helemaal niets in. Deze partij wil juist in een dichtslibbend Utrecht investeren in nieuwe tramlijnen, busverbindingen en snelle fietsroutes. 'Want als 1 op de 7 automobilisten zijn auto laat staan, verdwijnen de files op de Utrechtse snelwegen.' De partij krijgt steun van de Partij voor de Dieren (1 zetel) en het nieuwe 50Plus: 'Bredere wegen lossen niet alle files op. 50Plus wil betere treinverbindingen van Almere naar Utrecht en Amersfoort.' De partij is verder een groot voorstander van gratis openbaar vervoer voor 65-plussers.

Onzinsubsidies
Ook in Utrecht is er het debuut van de PVV'ers. En ook hier het vertrouwde geluid: 'Snijden in onzinsubsidies, dan kan de wegenbelasting omlaag. De automobilist is genoeg gepest en uitgemolken.' En dus is PVV-fractieleider René Dercksen ook vóór de aanleg van meer wegen in de provincie en ziet hij niets in de redding door het openbaar vervoer. 'Daarom zo snel mogelijk knelpunten oplossen en geluidsschermen plaatsen.'

PvdA (8), SP (5) en ChristenUnie (4) willen ook overlast van geluid, licht en fijnstof tegengaan, maar zijn voorzichtiger. 'Wegen moeten beter ingepast worden in het mooie Utrechtse landschap', stelt de PvdA. De ChristenUnie wil nog wel verbreden, maar dan alleen bestaande wegen zoals de Ring om de stad Utrecht. Daar heeft het kabinet overigens al ja op gezegd. Een deel van de Ring wordt de komende jaren verbreed en uitgebreid.

Elektrische fiets
Lokale partijen als Mooi Utrecht (1) en het nieuwe Platform Lokale partijen Utrecht (PLU) zien dat als laatste ingreep in de natuur. '14-baans- of nog bredere snelwegen op termijn, betekenen een wurggreep rond stad en dorp', luidt de mening van Mooi Utrecht. D66 (2 zetels) heeft dan wellicht het ei van columbus. De elektrische fietser als redding van een uit zijn voegen barstend Utrecht. Geef die fietsers óók hoogwaardige wegen, denkt de partij. 'Fietspaden met snelwegkwaliteit, want met elektrische fietsen zijn afstanden tot 15 kilometer gemakkelijk af te leggen.'

Alle afleveringen van De Provincie Kiest: klik hier

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden