De Provincie Kiest - In Overijssel draait het om infrastructuur

AMSTERDAM - Op 2 maart mogen Nederlanders hun provinciale vertegenwoordigers kiezen. Die stem is vaak nationaal gemotiveerd, de vertegenwoordigers kiezen op hun beurt immers de Eerste Kamer. Maar er spelen ook allerlei prangende zaken in de provincies zelf. Vandaag de derde provincie in de vk.nl-reeks 'Wat speelt er in...': Overijssel.

© anp Beeld
© anp

Van alle onderwerpen op de politieke agenda in Overijssel houdt infrastructuur de bewoners het meest bezig, zo blijkt uit een peiling die markonderzoeksbureau Right in opdracht van RTV Oost uitvoerde. Niet zo gek, want Overijssel vormt een belangrijke verbinding tussen de Randstad en het noorden.

Moet de nachttrein tussen Enschede en Schiphol behouden blijven? Moet de N35 tussen Almelo en Zwolle, een belangrijke provinciale verbindingsweg, worden verbreed? Kan het aantal bushaltes niet omlaag? En dan is er natuurlijk nog de kwestie van het vliegveld van Twente: moet de voormalige luchtmachtbasis worden uitgebouwd tot een regionale luchthaven?

Luchthaven Twente
Om met dat laatste punt te beginnen: Twente heeft te maken met een relatief hoge werkloosheid en een laag bruto nationaal product. Daarom zien niet alleen ondernemers, maar ook sommige Twentenaren wel heil in de uitbreiding van het vliegveld.

Tot die groep behoort ook de VVD, die bij de vorige provinciale verkiezingen in Overijssel op de derde plek eindigde. Deze partij geeft - aldus het verkiezingsprogramma - prioriteit aan 'bovenlokale gebiedsontwikkelingen', waartoe het ook het vliegveld Twente rekent. 'Een doorstart van de Luchthaven Twente betekent een bijzondere kans voor Oost-Nederland om daadwerkelijk een mobiliteitsrol van betekenis te spelen en een katalysator voor de economie te zijn.'

De PvdA, die vier jaar geleden tweede werd, ging na veel wikken en wegen ook akkoord met de commerciële exploitatie van het vliegveld, maar stelt daarbij wel strenge eisen. De provincie zal 'op geen enkele manier' bijdragen aan die exploitatie en gaat slechts met één potentiële exploitant in zee, zo lezen we in het verkiezingsprogramma. Voor 2015 moet duidelijk zijn of een aanbesteding haalbaar is. Zo niet, dan moet de provincie onmiddelijk een andere invulling zoeken voor het gebied op en rond het vliegveld.

Compromis
Ook het CDA, nu nog de grootste partij in Overijssel, wil de luchthaven een kans geven, maar kiest voor een compromis. Het moet een compacte luchthaven 'in het groen' worden. De geluidsoverlast voor omwonenden, één van de belangrijkste bezwaren van de tegenstanders, moet daarbij minder groot zijn dan voorheen, toen het vliegveld nog een luchtmachtbasis was. Ook het milieu moet worden ontzien: 'De luchthaven Twente moet de meest groene luchthaven van Europa worden.'

De vierde partij van Overijssel, de SP, is fel tegenstander van de plannen voor de luchthaven. Die zijn 'onnodig, onhaalbaar en ongewenst', aldus het partijprogramma. De SP wijst op wetenschappelijke onderzoeken die hebben aangetoond dat het vliegveld niet rendabel is. Ook een groot deel van de
bevolking is tegen, aldus de partij.

Weg en spoor
Dan het wegverkeer en openbaar vervoer. De vier grootste partijen zijn het erover eens dat de verbindingen tussen het westen en oosten van Overijssel verbeterd moeten worden. Er moet geïnvesteerd worden in de N35 tussen Zwolle en Almelo, en ook in de spoorverbinding tussen Zwolle en Enschede. De standpunten van de verschillende partijen komen in grote lijnen overeen, en wijken slechts in detail van elkaar af.

Het CDA hecht belang aan veiligheid op de weg, maar is desondanks geen voorstander van de verlaging van de maximumsnelheid op de provinciale wegen van 80 naar 60 kilometer per uur. Daarmee wordt het platteland op slot gezet, vreest de partij. De SP pleit onder meer voor verdere experimenten met gratis openbaar vervoer voor verschillende doelgroepen. In Hengelo is het openbaar vervoer voor 65-plussers al gratis. Verder vindt de partij dat behalve Enschede ook grote steden in Overijssel op het nachtnet moeten worden aangesloten. Te beginnen met Zwolle.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden