De Provincie Kiest - het gaat om windmolens in Flevoland

AMSTERDAM - Op 2 maart mogen Nederlanders hun provinciale vertegenwoordigers kiezen. Die stem is vaak nationaal gemotiveerd, de vertegenwoordigers kiezen op hun beurt immers de Eerste Kamer. Maar er spelen ook allerlei prangende zaken in de provincies zelf. Vandaag de zesde provincie in de vk.nl-reeks 'Wat speelt er in...': Flevoland.

Windmolens langs de A6 nabij Urk. Over drie jaar moeten er in de Noordoostpolder bij Urk 93 windmolens komen te staan. Daarmee gaat een historisch uitzicht verloren, vindt de gemeenteraad van het vissersdorpje. © ANP.

Flevoland, de jongste loot aan de boom van de twaalf provinciën is een provincie van eindeloze polders, windmolenparken en nieuwbouwwijken. Niet verwonderlijk zijn dit belangrijke thema's die spelen in het platste stuk van Nederland.

Windmolens
Is Flevoland wel of niet een goede plek voor het plaatsen van Windmolens? Op het eerste gezicht zou je misschien denken van wel. Immers, in de Flevolandse polders waait het altijd hard. En omdat al het land is aangelegd verpest je met het aanleggen van een windmolenpark geen belangrijk cultuurhistorisch landschap.

Daar denken de verschillende partijen anders over. Vooral het vissersdorpje Urk is hier inzet van de gunst om de kiezer. In het IJsselmeer moet hier namelijk zo'n park verrijzen. Vlak voor de pittoreske haven. Velen in Urk zijn hier tegen. De PVV, SGP en de Partij voor de Dieren zijn het met de Urkers eens. Volgens deze partijen moeten die windmolens maar op een andere plek staan. De PVV vindt sowieso dat er 'een einde moet komen aan de subsidies voor duurzaamheid'. Want de partij is wel voor een 'schoon milieu', maar niet voor 'het verspillen van belastinggeld aan klimaatvoorspellingen'.

GroenLinks D66 en de PvdA zijn pleitbezorgers voor windenergie. Ook voor de kust van Urk. Niet vreemd is dat juist deze partijen, net als de SP en de Partij voor de Dieren, pleiten voor het investeren in het natuurgebied Oostwaarderswold, tussen Almere en Zeewolde. De gedoogpartijen CDA, VVD en PVV vinden het prima als dit onderdeel van de ecologische hoofdstructuur niet wordt voltooid.

Openbaar vervoer
In Flevoland zijn maar weinig banen. Daarom wordt er volop geforensd richting Amsterdam en Utrecht. Gevolg: een dichtslibbend wegennetwerk en bomvolle treinen. Een belangrijke vraag deze verkiezingen is dan ook hoe dit op te lossen. Kiest Lelystad voor spoor of asfalt?

De VVD noemt in haar programma een hele rits van wegen die moeten worden uitgebreid dan wel ontwikkeld. Gratis openbaar vervoer ziet de partij niet zitten. Wel is de partij van 130 voor de verdubbeling van het spoor ter hoogte van Almere, maar de prioriteit ligt duidelijk bij de autobezitter.

Hoe anders is dat bij GroenLinks. Deze partij 'pleit voor een verschuiving van de investeringen van afvalt naar openbaar vervoer'. De Partij voor de Dieren gaat hierin mee. D66 en de PvdA zijn ook nu echte middenpartijen. Het wegennet moet goed zijn en het openbaar vervoer veilig. Daarom willen deze partijen in beide varianten investeren. De PvdA legt de nadruk op betrouwbaarheid en veiligheid. D66 op uitbreiding van de spoorcapaciteit.

Het CDA begint haar paragraaf op de website van de Flevoland over het openbaar vervoer als volgt: 'Het CDA wil het wegennet uitbreiden'. Dat zegt bijna genoeg, hoewel de partij vervolgens stelt een aantal spoorlijnen te willen verdubbelen.









De haven van Urk. © ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden