De posters in Rotterdam leggen vrome leugens bloot

'Dit beeld zou doodnormaal moeten zijn, maar dat is het niet', aldus wethouder Integratie Ronald Schneider van Leefbaar Rotterdam, geciteerd door Janny Groen, vrijdag in de Volkskrant. Schneider spreekt over de campagne die Rotterdam gestart is voor 'vrije partnerkeuze'. Op een van de affiches zie je een jongen met een keppeltje zoenen met een moslima. Daarboven staat: 'In Nederland kies je je partner zelf.'

Dat is maar ten dele waar. Ik vermoed dat veel 'echte Nederlanders' niet gelukkig zouden zijn met een schoonzoon met een keppeltje. En graag ook een affiche waarop een hoogleraar zoent met een loodgieter; klasse speelt een grote rol bij partnerkeuze. Of, zie Macron, een jongen van 20 die zoent met een vrouw van 40. Ook leeftijd ligt gevoelig bij partnerkeuze.

Onbedoeld legt de campagne in Rotterdam enkele vrome leugens bloot: dat antisemitisme slechts onder 'nieuwkomers' zou voorkomen. Dat 'echte Nederlanders' weten wat vrijheid is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden