De populariteit van suffe sites

Functionaliteit lijkt voorop te staan in het surfgedrag van webgebruikers. In de topvijftig van het bureau Multiscope staan veel saaie sites en zijn de mediasites gezakt....

IN de topvijftig van best bezochte websites in Nederland staan een hoop saaie pagina's, vindt John Kivit van onderzoeksbureau Multiscope, dat de hitlijst jaarlijks samenstelt. Net als vorig jaar wordt de onlangs gepubliceerde lijst aangevoerd door startpagina.nl en ilse.nl. Omroep.nl werd van de derde plaats verstoten door msn.nl en staat nu op vier.

Het gedrag van de gemiddelde Nederlandse surfer is volgens Kivit vooral functioneel. 'In vergelijking met het buitenland staan er een hoop suffe sites in de lijst. Het funshoppen bijvoorbeeld wil hier nog niet echt lukken.'

De lijst wordt inderdaad gedomineerd door praktische sites van zoekmachines of sites als anwb.nl, maar volgens John Timman van researchcentrum Nielsen, dat eveneens onderzoek doet naar surfgedrag, ziet de toptien er in Amerika of Spanje niet anders uit. 'Dat komt simpelweg doordat je bij het inloggen terechtkomt bij de homepage van je provider. Die zie je dus steeds weer terug. Een andere reden is dat Multi scope - en wij trouwens ook - de domeinen registreert. Onder die domeinen liggen websites die minder functioneel zijn. Onder het domein Ilse bijvoorbeeld liggen Ilse music, Ilse carrière en Ilse vrouw online.'

De ranglijst toont aan dat de mediasites flink aan populariteit hebben ingeboet. De site van de Volkskrant daalde acht plaatsen naar nummer 37, die van NRC Handelsblad ging van nummer 27 naar 40, en teletekst.nos.nl zakte 22 plaatsen. De mediasites moeten volgens Kivit concurreren met de veelal gespecialiseerde pagina's van particulieren. Omdat de versplintering groot is, lijken de nieuwssites langzaam uit de topvijftig te verdwijnen. Ook denkt Kivit dat de daling te maken heeft met het bezuinigingsbeleid van PCM, uitgever van onder meer de Volkskrant, NRC Handelsblad, Trouw en Het Parool.

Onderzoek naar de populairste websites is lastig, en vooral duur. De bureaus moeten gebruik kunnen maken van een representatieve groep gebruikers. Bovendien is onderzoek naar surfgedrag omvangrijk en arbeidsintensief. In het panel van Multiscope zaten 1500 mensen, bij onderzoek van Nielsen zijn doorgaans 4500 mensen betrokken. Daarnaast houden de bureaus nog eens telefonische enquêtes om meer inzicht te krijgen in het gedrag van de zogenoemde webbevolking. Nielsen doet ze om de drie maanden, Multiscope twee keer per jaar.

De resultaten van onderzoek worden verhandeld via e-commerce. Ze zijn interessant voor bijvoorbeeld adverteerders die willen weten waar hun doelgroep zich bevindt. De prijzen op de zogenoemde webvertisingmarkt zijn tot nu toe zo'n 25 tot 50 procent goedkoper dan op de reguliere advertentiemarkt.

Opvallende nieuwkomers in de topvijftig van Multiscope zijn Wehkamp, kaartenhuis.nl en pagina.nl. De Postbank en Rabobank hebben dankzij het internetbankieren een positie in de toptien bemachtigd. Van de 7,5 miljoen Postbank-klanten bankieren er 1,5 miljoen op internet. Toch staat de bank in de lijst van Nielsen slechts op plek 26. Kivit verklaart dit door het verschil in benadering. Nielsen volgt uitsluitend het surfgedrag thuis. Bij Multiscope heeft 7 procent van het onderzoek betrekking op het surfgedrag op de werkplek. 'Misschien wordt er vanaf werk vaker gesurfd naar banken. Het is in ieder geval niet zo dat wij allemaal Postbank-klanten in ons bestand hebben.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden