De plas melk moest wat jaartjes rijpen om indruk te maken

In deze rubriek worden kunstwerken belicht die te koop zijn bij galeries, veilingen en op internet. Deze week werk van Elspeth Diederix....

Wat?

Een melk-stilleven.

Wat is dat nu weer?

Een foto van een modern stilleven op een tafelblad, compositorisch bijeengehouden door een grillige plas melk.

Van wie?

Elspeth Diederix. Ze maakte de foto in 2002 als deel van een serie, waar ze in hetzelfde jaar de Prix de Rome Fotografie mee won. ‘Die foto met die melkplas’ was destijds veelbesproken. Men vond hem geweldig vanwege de uitgekiende opbouw en het snufje surrealisme, of helemaal niets, want wat wilde Diederix nu eigenlijk zeggen met haar geconstrueerde beeld? De wereld was nog in de ban van de aanslagen op het WTC. Een plas melk op tafel was wel het laatste waar de fotografie zich mee diende bezig te houden.

En nu?

Nu bevindt het stilleven van Diederix zich tussen 22 foto’s van andere Nederlandse fotografen (onder wie Martine Stig, Erwin Olaf, Marnix Goossens, Jacqueline Hassink, Paul Kooiker) op een veiling van Christie’s in Londen. Op 19 november aanstaande wordt het geveild in het programma Distinctively Dutch. Hierin worden foto’s aangeboden die out of print zijn en dus niet meer verkrijgbaar via galeries of andere gangbare verkooppunten. De veiling is onderdeel van Christie’s LIVE, dat ruim twee jaar bestaat. Geïnteresseerden kunnen zich via de online catalogus registreren als bieders die lijfelijk aanwezig zullen zijn op 19 november, of ze kunnen vanachter hun computer een bod uitbrengen.

Hoeveel gaat die Diederix volgens Christie’s opbrengen?

Omgerekend tussen de 10 à 15 duizend euro. Daarmee zit Still life (milk) in de middenmoot, samen met foto’s van Jacqueline Hassink en Anton Corbijn. De ‘goedkoopste’ foto is er een van Gerco de Ruijter (3.000 à 4.000 euro), de ‘duurste’ is van Desiree Dolron (32 duizend à 45 duizend euro).

Zijn die foto’s dat waard?

Het argument ‘Het zijn maar foto’s’ geldt natuurlijk al lang niet meer. Er worden voor foto’s al bijna net zulke bedragen neergeteld als voor unieke kunstwerken. En bovendien: deze foto’s bij Christie’s zíjn nu ook unica; het zijn de laatste afdrukken uit oplages van vijf, tien stuks. Dus ja, ze zijn het waard, uiteraard ook vanwege hun kwaliteit als kunstwerken – al blijft 32 duizend euro natuurlijk veel geld.

Bieden dan maar?

Voor Nederlanders zijn deze foto’s relatief ‘oud’. Ze werden gemaakt tussen 1994 en 2006. Had je echt gewild, dan was er kans genoeg om ze in de jaren hiervoor aan te schaffen, al blijkt de foto van Diederix net als goede wijn: na een paar jaar rijpen, maakt ’ie aanzienlijk meer indruk. Deze veiling is duidelijk gericht op niet-Nederlandse kopers. De samenstellers wilden een dwarsdoorsnede van de Nederlandse kunstfotografie bieden. Het is te hopen dat een rijke buitenlander of een buitenlands museum de partij in één keer opkoopt. Zodat die werken bij elkaar een beeld kunnen blijven geven van wat een decennium aan Nederlandse fotografie zoal heeft opgeleverd.

Merel Bem

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden