DE PAUZE: MATTHIJS VAN HEIJNINGEN filmproducent

'ALS EEN film niet langer dan honderd minuten duurt, is een pauze onacceptabel.' Matthijs van Heijningen, filmproducent en eigenaar van de Amsterdamse bioscoop The Movies, zegt daarom een voorbeeld te hebben gesteld....

RONALD OCKHUYSEN

Het duister in de bioscoop is goud waard. Het zet de werkelijkheid buitenspel. De knie van de buurvrouw kan ongegeneerd worden aanbeden, of de oogopslag van Juliette Binoche. Niets is daarom gruwelijker dan de keiharde knip midden in een scène, waarop de mededeling PAUZE volgt. Weg knie. Weg Binoche. Wat volgt zijn ijsjes, cola en erger: zakjes chips waarmee de eigenaar blijft knisperen en kraken tot na de aftiteling.

Chips verkoopt Van Heijningen niet meer. 'Maar daarvoor in de plaats kwam de popcorn, dat stinkt weer zo vreselijk.' Toch, stelt Van Heijningen, kan het grote publiek niet buiten de pauze. 'Als een film een uur of twee duurt, blijkt een pauze onmisbaar. Zo klaagden bezoekers van Kaos na afloop dat er geen pauze was.' Weer anders zit het met beladen films. 'Bij Schindler's List liepen mensen af en toe de zaal uit, om op adem te komen.'

Als hij zelf naar de bioscoop of de schouwburg gaat, krijgt Van Heijningen na twee uur film of toneel de kriebels. 'De concentratie raakt dan op. Bovendien vind ik een pauze op zich niet vervelend. Je spreekt nog eens iemand, het is goed voor de sociale contacten.'

De televisie heeft de pauze steviger in het zadel gezet, legt Van Heijningen uit. 'Mensen zien thuis toch nooit iets dat onafgebroken langer dan een uur duurt?'

Als producent heeft Van Heijningen geen invloed op de keuze van het pauze-moment in de door hem gefinancierde films. 'Je kunt een briefje bijsluiten waarop een aardig pauze-punt wordt gesuggereerd. Maar in de praktijk dicteert de bar het moment van de pauze. Als Zaal 1 de ijsjes binnen heeft, is Zaal 3 aan de beurt. Wat dat betreft zou het een zegen zijn als de bioscoopeigenaren gaan inzien dat het buffet ook voor en na de film goede zaken kan doen.'

RO

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden