De patiënt in beeld

PETER GIESEN

De Afdeling Spoedeisende Hulp van het VU medisch centrum leent zich niet voor een voyeuristische realityserie.

Ziekenhuizen zien zichzelf steeds meer als bedrijven die naamsbekendheid en een goed imago nodig hebben. Daarom werkte het VU medisch centrum mee aan de realityserie 24 uur: tussen leven en dood van producent Eyeworks.

Zijn naamsbekendheid is er de afgelopen dagen zeker door vergroot. Nadat het ziekenhuis onder vuur kwam te liggen, werd besloten het programma te schrappen.

De kritiek was terecht. In een aantal gevallen zijn opnamen gemaakt zonder dat patiënten daarvoor toestemming hadden gegeven. Dat is een domme fout, die ook door de VU is erkend. Belangrijker is dat de hele opzet van het programma niet deugt. Medewerkers van Eyeworks keken mee met gesprekken tussen artsen en patiënten, zonder dat de patiënt daarvan op de hoogte was. Daarmee schonden artsen hun beroepsgeheim.

De opzet getuigt ook niet van respect voor de patiënt. Op de Spoedeisende Hulp worden mensen binnengebracht die pijn lijden, gewond zijn of in staat van ontreddering verkeren. Het is ongepast zulke patiënten om medewerking aan een infotainmentproductie te verzoeken, los van de vraag of ze op dat moment in staat zijn een weloverwogen oordeel te vellen.

Het oordeelsvermogen van het VU medisch centrum is ernstig tekortgeschoten. Misschien komt dat ook omdat medische televisie zo gewoon is geworden, bij artsen en patiënten. Eyeworks vroeg 215 patiënten om medewerking, van wie er 150 ja zeiden. Kennelijk vinden veel mensen het geen enkel probleem om hun intiemste ellende met de kijker te delen.

In zo'n klimaat kan het idee postvatten dat het ook niet bezwaarlijk is om patiënten te laten bespieden door medewerkers van Eyeworks. De zucht naar publiciteit keerde zich echter tegen het VU medisch centrum. Het schrappen van het programma betekent gezichtsverlies voor de leiding van de VU. Maar het inzicht kwam beter laat dan nooit: voor een ziekenhuis is betrouwbaarheid veel belangrijker dan media- aandacht.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden