De parkeerwachter vergist zich nooit
Op de hoek van de straat stonden ze al te loeren, vertelt de eigenaresse van een bekende broodjeszaak in het centrum van Amsterdam....
Van onze verslaggever
Peter van den Berg
AMSTERDAM
De zaal met horeca-ondernemers mompelt instemmend. Horeca-Nederland afdeling-Amsterdam neemt donderdagmiddag op het Rembrandtplein directeur J. van den Hazel van de Dienst Parkeerbeheer onder vuur. De slechte voorlichting aan toeristen over het parkeerbeleid, de defecte meters, onvoldoende aanwijzingen op de borden en het onbeschofte gedrag van de controleurs zijn de knelpunten. Voor de horeca-ondernemers is het zonneklaar: de meest gehate Amsterdamse dienst draagt sterk bij tot een vermindering van het toerisme in Amsterdam.
Op een aantal van 42 duizend geparkeerde auto's in het werkgebied van de dienst worden dagelijks 'slechts' 336 wielklemmen gelegd. Dat levert de dienst op jaarbasis twaalf miljoen gulden op. Voor volgend jaar rekent parkeerbeheer op een omzet aan parkeergelden, vergunningen en boetes van honderd miljoen gulden, dertig miljoen daarvan is winst.
Die komt in een parkeerfonds, waaruit wordt geput voor een betere infrastructuur en de bouw van enkele grote ondergrondse parkeergarages. 'En die honderd miljoen wordt minder uitgegeven in de horeca', mokken de ondernemers.
De dienst kreeg deze week opnieuw een veeg uit de pan van de Gemeentelijke Ombudsman, Nora Salomons. Het jaarverslag van de ombudsman meldt dat parkeerbeheer in de periode mei vorig jaar tot mei dit jaar weer onbetwist winnaar is geworden met het aantal klachten. Een stijging van meer dan 50 procent. En één op de vier automobilisten met wielklem is buitenlands toerist.
'Het percentage gegronde klachten steeg eveneens', laat de ombudsman weten, maar 'de bereidheid tot correctie blijkt niet toegenomen. De parkeerdienst lijkt ervan uit te gaan dat de controleurs zich niet kunnen vergissen en dat het risico van elke onnauwkeurigheid (kaartje achter het dashboard gevallen, op de vloer gewaaid, per ongeluk omgekeerd neergelegd, horloge kapot) voor rekening van de parkeerder komt.'
Van den Hazel heeft heel wat uit te leggen, maar is directeur genoeg om zijn personeel enigszins in bescherming te nemen. 'Controleurs op straat krijgen behoorlijk wat over zich heen. Binnen de kortste keren heb je in Amsterdam een opstootje. Ik kan me heel goed indenken dat ze na een week zeggen ''je kunt me wat, ik ga ander werk zoeken''.'
Maar hij belooft ook beterschap. De voorlichting wordt verbeterd. 'Iedere geklemde automobilist krijgt een folder in vier talen onder de ruit.'
'Dan is het dus al te laat', moppert de zaal. Ook de preventieve voorlichting krijgt aandacht, bezweert Van den Hazel. 'De ANWB heeft contact met de buitenlandse zusterorganisaties om meer informatie over het Amsterdamse parkeerbeleid te geven.' Aan buitenlandse toeristen wordt tegemoet gekomen: bezwaarschriften worden volgend jaar in drie talen uitgegeven.
De horeca is voor een verlaging van de parkeertarieven, maar dat zit er niet in. 'Bij een lager tarief blijken automoblisten bereid langer te parkeren', weet Van den Hazel. 'En de ervaring heeft geleerd dat hogere tarieven niets extra's opleveren. Maar over een verlaging van de parkeertarieven mag ik van de wethouder niet eens praten', bekent de parkeerbaas.
Van den Hazel vindt Amsterdam met 120 gulden per wielklem zo duur nog niet. 'Een klem in Den Haag kost 170 gulden, in Scheveningen 350 gulden. Andere Europese steden kennen ook een zeer streng parkeerbeleid.'
Eindelijk lijkt hij bijval uit de zaal te krijgen. 'In Berlijn heb je een klem als je tien seconden stilstaat, maar daar is wel om iedere hoek een parkeergarage.' Van den Hazel: 'Ja, Amsterdam heeft op dat terrein een enorme achterstand in te halen.'
Dat vindt de eigenaresse van een hotel op een van de grachten ook. 'Sinds uw dienst actief is, voel ik me ontzettend bezwaard. De hele dag krijg ik opmerkingen en worden er vragen gesteld over het parkeerbeleid. Ik heb vaak het gevoel een onbezoldigd ambtenaar van deze gemeentelijke dienst te zijn.'