Profiel

De Oranje-fan, een welkome gast bij elk voetbaltoernooi

Als iemand kan weten wie de Oranje-supporter is, dan is hij het - en niet alleen vanwege zijn achternaam. Sinds 2000 reist Roland Hollanders het Nederlands elftal achterna. Logisch dus dat de Tilburger zichzelf in het rijtje Oranje-fans schaart bij de 'echte voetballiefhebbers'.

Een Oranjefan afgelopen vrijdag in Salvador. Beeld anp

In plaats van naar Brazilië te gaan, had hij van hetzelfde geld 'een goede middenklasse-auto' kunnen kopen. Wat voor Hollanders geldt, geldt voor elke Oranje-fan: je moet wel wat spaargeld hebben om al die reizen te kunnen betalen.

Liever praat Hollanders, die twee jaar geleden zijn eigen zaak verkocht, niet over geld. Zoals gezegd, hij is een liefhebber. 'En die is altijd op zoek naar de opstelling van het elftal, niet naar de camera om met een bos wortels op zijn hoofd in beeld te komen.'

Zeeuws Meisje
Dat beeld bestaat ook van de Oranje-fan: de buurman die het hele jaar van 9.00 tot 17.00 uur op kantoor werkt en die je bij wedstrijden van het Nederlands elftal plotseling als Zeeuws Meisje herkent. Lange tijd was Graatje Hindriks uit Emmen het gezicht van die stroming. Hij zat elke wedstrijd als indiaan op de tribune. Onlangs kwam zijn biografie uit.

Hindriks is inmiddels voorbijgestreefd door 'de Oranje Generaal', Winfried Witjes uit Elst. Hij ruilde in Wit-Rusland ooit zijn oranje hoedje voor een pet van een politieagent. En hoewel zijn moeder die pet maar een lelijk ding vond, vond hij hem zelf een prachtige ode aan Rinus Michels.

De Oranjecamping in Sao Paulo. Beeld epa

Witjes heeft een eigen website en is in te huren voor feesten en partijen. In 2013 verzorgde hij het startschot van de Betuwse nieuwjaarsduik. Eerder dook Graatje Hindriks, 'de Indiaan' dus, op in commercials van Hans Verkerk en Coca-Cola. De Oranje-fan is een ijzersterk A-merk. Welk bedrijf wil nou niet worden geassocieerd met die Hollandse gezelligheid?

Het laatste nieuws over Witjes stond op de voorpagina van De Telegraaf: 'Haalt De Generaal Rio?' Witjes was met zijn kledingzaak failliet gegaan en dreigde het WK te missen. Prompt bedacht een Amsterdams reclamebureau een inzamelingsactie om de benodigde 4.500 euro bij elkaar te krijgen. Dat lukte.

Roland Hollanders moet eigenlijk niets hebben van die verklede 'collega's'. 'Zodra ze in beeld komen, gaan ze gek doen. Let op die fractie van een seconde ervoor. Dan zitten ze vaak een beetje voor zich uit te staren. De hele wereld zegt dan: 'Wat zijn ze toch gek hè, die Hollanders?' Dat is imago, de werkelijkheid is anders.'

Sponsorsupporter
In de loop der jaren heeft Hollanders ook een andere categorie Oranje-fan zien komen: de sponsorsupporter. Per wedstrijd reizen vijftig 'relaties' mee met de voetbalbond KNVB. Een aantal bedrijven heeft extra meereisplekken aangekocht, waardoor per wedstrijd zo'n 150 gasten naar Brazilië gaan. Hollanders trekt ze beter dan de carnavalsvierder. 'Ergens moet het geld vandaankomen.'

Deelnemers van de Oranje Trophy in Salvador voor het Arena Fonte Nova. Beeld anp

Rottigheid is er vrijwel nooit rondom wedstrijden van het Nederlands elftal. Met Oranje is het net als met carnaval, zegt Mirko de Ponti, terwijl hij voor het Caesar Park Hotel staat om te kijken of er nog een speler van Oranje naar buiten komt. 'Het is een soort sociale vluchtheuvel waarop je kunt staan om even te ontkomen aan de sleur van alledag. Dit zijn de weken waarin dat ook mag.'

In het dagelijks leven werkt De Ponti als beleidsmedewerker bij het ministerie van Buitenlandse Zaken. Hij weet het zeker: 'De Oranje-fan staat er goed op in het buitenland. Ze vinden ons geweldig.'

Bij het Caesar Park komen aan het einde van de middag ook Wesly Wijninga (ict'er) en Gijs Selman (eigenaar leasebedrijf) aangelopen. Ze komen uit Huissen. Afgaande op de spandoeken die tijdens wedstrijden van het Nederlands elftal in het stadion hangen - Margraten, Vortum en Stadskanaal zijn de beroemdste - komen de meeste Oranje-fans uit de provincie. Logisch, zegt Wijninga. 'Als je in Amsterdam woont, ken je waarschijnlijk je eigen buren niet eens. Ben je de maker van een spandoek uit Vortum, ben je meteen de held van het dorp.'

Ajax-supporters
Gedurende het seizoen zijn ze voor Ajax, want de Oranje-fan is over het algemeen éérst fan van een club. Zo is de liefde voor het voetbal ooit begonnen. Op de tweede plaats komt het Nederlands elftal, meer als hobby. Wijninga: 'Maar het wordt je als clubsupporter steeds lastiger gemaakt, vind ik. Voordat je een band met spelers kunt opbouwen, zijn ze alweer aan een andere club verkocht.'

Zij vriend Gijs Selman vult aan: 'Geef mij dan maar het Nederlands elftal. Daarmee kan ik me veel meer identificeren.'

Tijdens het EK in 2008 dong het Oranje-legioen mee naar de FIFA Fair Play Award voor sportief gedrag. Als één ding alle Oranje-fans bindt, is het dat hun liefde voor het Nederlands elftal onschuldig is. Maar dé Oranje-fan, die bestaat niet. Daarvoor zijn er te veel verschillende type supporters. 'Die Oranje Generaal hè', verzucht Wijninga. 'Wist je dat hij in werkelijkheid een heel arrogante man is?'

Vandaag in de Volkskrant: Weer een winnend team formeren, dat is nu de kunst

Beeld ap
Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.