De opvolger

Wie gaat het worden, wie springt uit de Holland Festival-taart?

Hein Janssen, toneelredacteur van de Volkskrant, werpt zijn blik op de ontwikkelingen in de podium-kunsten


Hoe zou het vanmiddag gaan? Komt de nieuwe artistiek leider van het Holland Festival ineens achter een rood pluchen gordijn vandaan, onder de klanken van We are the Champions? Of springt er een mooie dame uit een enorme roomtaart? Wordt het een hij of toch een zij? Zou het Holland Festival een beetje theatrale entree hebben bedacht?


Rond twee uur vanmiddag zullen we het weten. Dan wordt tijdens een persconferentie bekend gemaakt wie Pierre Audi vanaf 2014 gaat opvolgen bij 's lands belangrijkste festival voor podiumkunsten. De spanning zat er de afgelopen weken flink is, niet in de laatste plaats doordat het Holland Festival zelf dit voorjaar via een openbare oproep al op zoek is gegaan naar een nieuwe artistieke baas.


Rijkelijk vroeg zou je zeggen, temeer daar de editie 2014 nog onder Audi zal plaatsvinden. Audi zelf moet dat ook lastig vinden, omdat vanaf nu iedereen naar zijn opvolger zal kijken, en hij voor het gevoel misschien al een beetje weg is. De nieuwe HF-leider mag overigens nog weinig zeggen, want het eerste grote interview met deze man of vrouw zal pas na de editie van 2014 gepland worden. Audi rules, vooralsnog. En terecht.


In kunst- en kunstjournalistieke kringen gonsde het intussen van de namen. Deze krant hielp de sollicitatiecommissie zelfs een beetje door onlangs een groot stuk te publiceren met zes suggesties. Of Martijn Sanders, voorzitter van de Raad van Bestuur en tevens de man die vanmiddag de nieuwe baas presenteert, zich er iets van heeft aangetrokken? Geen idee. Hem ernaar gevraagd, haalde hij lachend zijn schouders op: 'Ja, na dat artikel zijn we er maar eens achteraan gaan bellen.'


Toch is de aanstelling voor de toekomstige koers van het HF van belang. Komt er nu een nieuwe, jongere generatie aan bod, die het festival toegankelijker en avontuurlijker zal maken? Of wordt opnieuw gekozen voor iemand uit een kleine poule van Europese kunstbazen die de koers Audi voortzet? Dat betekent veel muziek en muziektheater, en daarnaast een afwisselend aanbod van dans, theater en performance. Overigens heeft Audi het al te elitaire imago van het festival tijdens zijn regime wel degelijk bijgesteld. Dit jaar was er naast veel highbrow muziektheater ook circustheater voor het hele gezin en trok de opgepoetste West Side Story een hartstikke leuk, gemêleerd publiek.


Vanmiddag zullen we het weten. Audi is er overigens niet bij; hij is donderdag meteen na afloop van het festival voor enkele dagen naar het buitenland vertrokken. Ik hoop nu maar dat Guy Cassiers straks achter het gordijn vandaan komt. Nu is hij de baas van Toneelhuis Antwerpen, waar hij samenwerkt met een jongere generatie theatermakers, maar intussen ook een gelauwerd operaregisseur in heel Europa. En hij kent Nederland goed, want was hier jarenlang artistiek leider van het Ro Theater in Rotterdam. Wie kent niet zijn prachtige regies van Angels in America en de Proust-cyclus Op zoek naar de verloren tijd.


Guy kom! En zo niet: heel erg jammer. Maar ook: wees welkom, Mr. of Mrs. HF 2014-2020!

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden