De opmerkelijke opmars van Pim Meurs

Twee weken geleden eindigde in Oefa (Rusland) een wedstrijd die meetelde voor de zogeheten World Cup die dit jaar door de FMJD is uitgeschreven. Het ongekend sterk bezette toernooi leverde een overwinning op voor Alexander Getmanski, die in negen 'Zwitserse' ronden 13 punten scoorde.


Maar ook Roel Boomstra en Pim Meurs, de jongste van de zes Nederlandse deelnemers, behaalden topklasseringen. Beiden finishten - evenals onder anderen Georgiev, Tsjizjov en Gantwarg - op 12 wedstrijdpunten en kwalificeerden zich daarmee voor het World Cup-toernooi dat in december in Peking wordt gehouden.


Baljakin en Thijssen (10 punten) moesten met een bescheidener klassering genoegen nemen, terwijl voormalig nationaal kampioen Heusdens op een (min)score van 8 uit 9 bleef steken.


Hoewel de 18-jarige Boomstra (over wie spoedig meer) zijn tweede plaats zelfs met een grootmeestertitel beloond zag, wil ik deze weken eerst stilstaan bij het optreden van Pim Meurs. Doordat de media vrijwel uitsluitend - en begrijpelijkerwijs - op het supertalent Boomstra inzoomen, dreigt wel eens te worden vergeten dat ook de vijf jaar oudere Meurs aan een hoogst opmerkelijke opmars bezig is.


Zo debuteerde Meurs onlangs ijzersterk in het WK: hij bleef ongeslagen (wat gezien de deelnemerslijst op zich al geen geringe prestatie was) en won ook twee partijen, waardoor hij in wedstrijdpunten op gelijke hoogte met Boomstra c.s. eindigde.


En in Oefa maakte Meurs furore door de oud-wereldkampioenen Sjtsjogoljev en Schwarzman te verslaan én - op de slotdag - Baljakin te kloppen.


Nu moet gezegd dat die winst op Baljakin op nogal merkwaardige wijze tot stand kwam (de partij had gewoon remise moeten worden). Daar staat evenwel tegenover dat Meurs zelfs nog twee punten méér had kunnen hebben wanneer hij zich tegen de Rus Kolesov niet grandioos had vergist.


In plaats van positioneel verder te gaan (en naar alle waarschijnlijkheid te winnen!), meende Meurs zijn aanvalsspel te kunnen bekronen met een combinatie. Hij overzag echter dat zijn tegenstander ook op een andere manier drie schijven kon slaan.


Hieronder de partij die Meurs in de derde ronde van Sjtsjogoljev (9 uit 9) won. Het duel is in hoge mate karakteristiek voor de positionele stijl die Meurs eropna houdt en waarin de invloed van Tsjizjov moeiteloos te herkennen is.


Meurs - Sjtsjogoljev


Oefa 2011


1.34-29 19-23 2.40-34 14-19 3.45-40 10-14 4.32-28 (doorgaans bedient Meurs zich hier van het door Tsjizjov gerevitaliseerde 4.50-45 5-10 5.29-24)


4...23x32 5.37x28 18-23 6.29x18 12x32 7.38x27 7-12 8.41-37 12-18 9.46-41 1-7 10.42-38 7-12 11.37-32 19-23 12.41-37 (het Tsjizjov-kanon is in stelling gebracht)


12...5-10 13.50-45 14-19 14.47-42 10-14 15.34-29 23x34 16.39x30 18-23 17.44-39 12-18 18.30-25 20-24 19.40-34 8-12 20.34-29 23x34 21.39x30 17-22 22.43-39 24-29 23.33x24 22-28 24.32x23 18x20 25.39-33 12-18 26.37-32 18-23 27.49-44 2-8 28.44-40 8-12 29.40-34 12-17 30.34-29 23x34 31.30x39 13-18 32.45-40 20-24 33.40-34 17-21 34.34-30 3-8 (Sjtsjogoljev heeft lastig spel; toch is er nog lang niets beslist)


35.31-26 18-23 36.26x17 11x31 37.36x27 9-13 38.42-37 4-9 39.37-31 13-18 40.31-26 9-13 41.33-28 8-12 42.48-43 6-11 43.39-34! 11-17 44.43-39


Zie diagram


44...16-21?


De beslissende fout. Behalve (uiteraard) 44...24-29?? (45.39-33 29x40 46.35x44 +) zou ook 44...15-20? hebben verloren na 45.39-33! 23-29 46.34x23 18x29 47.27-22! 12-18 48.22x11 16x7 49.28-22! 18x27 50.32x21 enz. Maar onmiddellijk 44...23-29! 45.34x23 18x29 (Tsjizjov - H. Jansen, Harderwijk 1993) was remise geweest, bijvoorbeeld 46.27-22 16-21! gevolgd door 47...12-17!, 48..15-20, 49...29-33 en 50...24x44 =.


45.27x16 18-22 46.38-33!!


Deze verrassende parade moet Sjtsjogoljev hebben overzien. Hij blijft zonder werkelijke compensatie een schijf achter.


46...24-29 47.33x24 22x44 48.34-29 23x34 49.30x50 19x30 50.25x34 (houdt voor alle zekerheid zo veel mogelijk materiaal op het bord)


50...14-19 51.50-44 19-23 52.44-39 13-18 53.32-27 (dreigt 54.39-33 en 55.16-11! +)


53...23-28 54.34-29 15-20 55.35-30 20-25 56.39-33 25x23 57.33x11 en na nog vijf zetten gaf zwart het op.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden