De Opel Frontera pakt dij, bekken en romp ineens

Voetgangers leven gevaarlijk. Hoe gevaarlijk? Dat leert een test in het Duitse blad Auto Motor und Sport: het hangt af van het type gemotoriseerd moordwapen waarmee je geschept wordt....

Het autoblad testte aanrijdingen tussen een voetganger en vijf verschillende auto's: een Fiat Panda, Opel Astra stationwagon, Volkswagen Passat, Chrysler Voyager en een Opel Frontera. Wat blijkt? Het 'verwondingspatroon' wordt bepaald door twee factoren: snelheid en voertuigtype.

Vrijwilligers om de testauto's te besturen waren er genoeg, maar niemand van het testteam wilde voetgangertje spelen. Daarvoor werd Hybrid II ingezet, een crashtestpop die normaal bij botsproeven achter het stuur zit. De kunstmens kreeg sensoren ingebouwd in hoofd, borst en bekken. Hij werd als een marionet aan een galgconstructie gehangen. De auto's reden hem als nietsvermoedende wandelaar aan, met 35 km/u, steeds van opzij. Met de rechtervoorkant. Drie hogesnelheidscamera's brengen elke milliseconde van het ongeluk in beeld.

Hoe verloopt zo'n klassieke botsing? Eerst raakt de bumper uw benen. Uw lichaam wordt omhoog geslingerd, waarna u met uw bovenlichaam landt op de motorkap, waarbij uw benen, armen, schouders, nek en hoofd het moeten ontgelden. U kunt ook nog tegen de voorruit vliegen. Dat hangt af van de lengte van de motorkap en de kracht van de botsing. Meteen daarna wordt u weer op straat geslingerd, maar bij hogere snelheden eindigt u op het dak of wordt u getransformeerd tot laagovervliegend object. Dat is helemaal ellendig.

Resultaat van de vijf crashes: geen doden, meldt het autoblad opgewekt. Het slechte nieuws: erheblichen Gesamtverletzungsrisiko.

De Panda, met hoekig voorkantje, pakt voetgangers precies op de knieschijven, waardoor uw been al gebroken is als het ergste nog moet komen. Omdat de motorkap zo kort is, slaat het hoofd een ster in de voorruit. De Astra heeft een mensvriendelijker gebogen motorkap, maar ook bij Opel worden benen, schouders en armen gevaarlijk gewond. Omdat het hoofd hard opzij tegen de schouder wordt gedrukt, kan halswervelbeschadiging optreden. Het gebruik van een VW Passat leidt tot dezelfde kwetsuren, en de ruitewissers maken de verwondingen nog erger. Kijk helemaal uit bij een mini-van als de Chrysler Voyager: door de hoge motorkap krijgen naast armen en schouders ook uw bekken en bovenbenen het zwaar te verduren. Ook komt u nog harder op het asfalt terecht. Een Opel van het terreinwagentype Frontera zou verboden moeten worden. Hij pakt in één klap uw dijen, bekken en romp, u klapt dubbel tegen het front. Dat kost u uw vitale organen. Vervolgens werpt de Frontera u met opmerkelijke kracht weer tegen de aarde. En ook daar kunt u niet tegen.

Erwin Wijman

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.