De oorlog om het juiste mondgevoel

Een ansichtkaart met kusjes van echte chocola erop, een folder waarvan het logo naar chocola ruikt en een lunch van chocoladepasta....

Er is een keur aan proeverijen, bonbonmakers geven bonbonles, het Hilton serveert 'Roberto's Tutto Cioccolata Menu', de Bijenkorf staat helemaal in het teken van chocolade. Er is zelfs een chocoladeroute uitgezet die onder meer langs de Amsterdamse haven voert, de grootste cacaohaven in Europa, als er niet gestaakt wordt.

De feestelijkheden doen bijna vergeten dat er in Europa een bittere chocolade-oorlog woedt. Op 23 oktober spreekt het Europees Parlement zich uit over een voorstel dat het mogelijk maakt cacaoboter in chocola tot maximaal 5 procent te vervangen door een ander plantaardig vet. De kansen voor de chocopuristen liggen niet gunstig. De EG-commissie voor Consumentenzaken heeft onlangs besloten in te stemmen met de wijziging van de richtlijn.

De choco-oorlog, die de gemoederen al jaren bezighoudt, is begonnen door de Britten. In tegenstelling tot het vasteland doen de Britten al sinds jaar en dag ander vet in hun chocola. De rest moet zich maar aanpassen, vonden de Britten toen ze begin jaren zeventig lid werden van de EG.

Daar kwam niets van terecht. Het continent hield vast aan zijn pure chocola, de Britten aten hun reep met vet. Maar de verhoudingen zijn veranderd. Latere lidstaten als Portugal, Oostenrijk en de Scandinavische landen staan ook ander vet toe in chocola. De verhouding is nu acht tegen zeven, in het voordeel van de puristen, waaronder Nederland.

De puristen worden in de rug aangevallen door een vijfde colonne van continentale chocoladefabrikanten. 'Het bizarre van de huidige situatie is dat Cadbury in Nederland Britse chocola verkoopt die wij niet mogen produceren', zegt Fons Kasbergen van Mars en voorzitter van de Nederlandse Stichting van Chocoladefabrikanten (NSC).

Dat is oneerlijke concurrentie. Kasbergen wil ook goedkoper vet in de Mars doen. Niet alleen is dat goedkoper, het maakt de chocola ook beter bestand tegen warmte. Cacaoboter smelt sneller dan ander vet. 'Consumentenbedrog' foetert Marc Huis in 't Veld van de handelsorganisatie Fair Trade, die zich inzet voor eerlijke handel met de Derde Wereld. 'Chocola waar ander vet in zit is geen chocola meer', vindt Huis in 't Veld. Fair Trade heeft onderzoek laten doen onder het Nederlandse volk. Daaruit blijkt dat 60 procent 'echte chocola' wil.

De vervanging door ander vet is een strop voor cacaoboeren in Afrika, die minder cacaobonen verkopen als er minder boter nodig is. Volgens de Universiteit van Amsterdam kost dat de boeren honderden miljoenen.

Welnee, zegt Kasbergen. Als de fabrikanten goedkoper produceren verkopen ze meer en neemt het verbruik van cacao dus toe. Over de smaak hoeven we het helemaal niet te hebben, aldus de Marsman. 'Cacaoboter heeft geen smaak, dus als je dat vervangt, maakt het voor de smaak niets uit.'

Op zich klopt dat, beaamt Kees Raat van 'Unlimited Delicious', fabrikant van de chocokaarten. 'Maar het is een heel ander mondgevoel. Het fijne van cacaoboter is dat het zo mooi wegsmelt, net lippenstift. Als het smeltpunt hoger ligt, ben je dat kwijt.' Op voor het mondgevoel uit de Derde Wereld.

Mac van Dinther

Het chocoladefestival duurt van 18 tot 26 oktober. Inlichtingen: 020-6624245

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden