nieuws

De onbewaakte spoorwegovergang in Santpoort-Zuid is dicht. Nu zijn er nog 110 gevaarlijke overgangen over

Een van de beruchtste onbewaakte spoorwegovergangen in Nederland is gesloten. Bij de onbewaakte overgang in Santpoort-Zuid werden in tien jaar twee mensen door een trein aangereden.

Een onbewaakte spoorwegovergang bij Oosthuizen, waar treinen alleen nog met een maximale snelheid van 90 km per uur mogen passeren.  Beeld ANP
Een onbewaakte spoorwegovergang bij Oosthuizen, waar treinen alleen nog met een maximale snelheid van 90 km per uur mogen passeren.Beeld ANP

De overweg, een van de twee in het Noord-Hollandse plaatsje, werd dinsdag afgesloten met een hek. De afsluiting was mogelijk geworden omdat een boerderij is verplaatst. Die boerderij had een stal waar tientallen volwassenen en kinderen per dag kwamen om hun paarden op te halen voor een ritje. Daarvoor moesten ze met hun paard de spoorbaan oversteken.

De overgang was jarenlang inzet van een strijd tussen spoorwegbeheerder ProRail, de gemeente Velsen waarvan Santpoort-Zuid deel uitmaakt en omwonenden die de overweg open wilden houden. Een huiseigenaar die vlak naast het spoor woont zou zijn vrije uitzicht kwijtraken als de boerderij zou worden verplaatst. Ook vond hij het bezwaarlijk om 800 meter om te rijden naar de volgende overgang. ‘Reken maar uit wat dat aan brandstof kost.’

De onbeveiligde overweg in kwestie lag in een flauwe bocht in de spoorweg. Daardoor was er maar weinig tijd om een aankomende trein op tijd op te merken. Het is ook een relatief druk spoor: in 2018 kwamen er acht treinen per uur langs. Er deden zich geregeld bijna-ongelukken voor, maar in 2018 en 2008 vielen er doden toen fietsers onder de trein kwamen.

Lijst onbewaakte overgangen

In de loop van de tijd werd de noordelijke overweg beveiligd met onder meer lichtsignalen, een veerooster en hekken die onlangs nog werden voorzien van elektromotoren. Ook die oplossingen boden geen garantie dat ongelukken zouden uitblijven.

‘Ik ben ongelooflijk blij met het sluiten van deze laatste onbewaakte overweg in onze gemeente’, zegt Bram Diepstraten, wethouder mobiliteit van de gemeente Velsen en verkeersveiligheidsambassadeur voor de regio Haarlem-IJmond. ‘Met deze oplossing is het gebied rond dit stuk spoor nu echt veilig voor onze inwoners, bezoekers en voor de treinen die hier rijden.’

In Nederland zijn nog honderden onbewaakte spoorwegovergangen, aangeduid met de afkorting Nabo (Niet Actief Beveiligde Overweg). De overheid heeft ProRail de opdracht gegeven om de 180 Nabo’s die toegankelijk zijn voor het publiek voor eind 2023 te beveiligen of te sluiten. De voorkeur van de beheerder en vervoerders als de NS gaat uit naar sluiting. Slagbomen aanbrengen kan zes ton tot een miljoen euro kosten en neemt het risico op aanrijdingen niet weg.

De nu gesloten overweg in Santpoort-Zuid was nummer 68 op het lijstje van ProRail.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden