Nieuws NS

De NS groeit harder dan verwacht – en dat is niet alleen maar goed nieuws

De Nederlandse Spoorwegen komen al over zes jaar treinen, stations en sporen tekort als het aantal passagiers in het huidige tempo blijft groeien. Die waarschuwing gaf topman Roger van Boxtel vrijdag bij de bekendmaking van de halfjaarcijfers van de NS. 

Treinreizigers op Amsterdam CS. Tussen januari en juli nam het aantal reizigerskilometers met 4,6 procent toe. Beeld ANP

De prognoses over de passagiersgroei waarvan de overheid uitgaat, kunnen volgens Van Boxtel de prullenmand in. Volgens de zogeheten Nationale Markt- en Capaciteitsanalyse (NMCA), die in Den Haag als richtsnoer geldt voor het openbaar vervoer, worden er in 2030 ruim 6 miljard kilometers afgelegd door treinreizigers. Dat is ook het punt waarop de spoorwegen uit hun voegen barsten. Op basis van nieuwe, eigen prognoses denkt de NS dat het punt van verzadiging drie jaar eerder wordt bereikt, in 2027. Als de NS in zijn berekeningen uitgaat van de passagiersgroei van het afgelopen halfjaar, loopt de emmer zelfs in 2025 over.

Volgens de halfjaarcijfers nam het aantal reizigerskilometers tussen januari en juli van dit jaar met 4,6 procent toe. Het Rijk ging bij eerdere voorspellingen uit van een groei tussen de 1,4 en de 1,9 procent per jaar. De laatste NMCA is alweer twee jaar oud, en wat de NS betreft door de actualiteit ingehaald.

Spoorplafond 

‘Het is fijn dat meer reizigers voor de trein als duurzaam vervoermiddel kiezen, ook met oog op het klimaatakkoord. Nu het spoorplafond vervroegd in zicht komt, hebben we dringend meer capaciteit nodig om meer treinen te kunnen rijden’, zegt Van Boxtel. Nu al blijken cruciale perrons te kort, aldus de NS, en kunnen op de drukste trajecten treinen niet worden verlengd. Van Boxtel vraagt Den Haag om een versnelling van de investeringen en miljarden euro’s meer zodat het spoor de vraag naar treinen kan bijbenen.

In een eerste reactie houdt het kabinet de boot af. ‘We investeren in treinen die vaker en sneller rijden, moderne stations en perrons, en slimmer gebruik van het spoor’, stelt staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur). Met nieuwe investeringen hoopt de bewindsvrouw ‘zo snel mogelijk resultaat te boeken voor de reiziger op drukke trajecten’.

Hoe moet Nederland zijn mobiliteitsvraagstuk oplossen?

Nederland moet tientallen miljarden euro’s investeren in het (openbaar) vervoersnetwerk, anders komt het land in 2030 tot stilstand. Dat was drie maanden geleden de boodschap van 25 organisaties uit de vervoerswereld. Hoe ziet forenzen er in 2030 uit? Maar vooral: waar moet dat geld vandaan komen?

Het heeft nauwelijks nog zin nieuwe wegen of nieuwe spoorlijnen aan te leggen. Ook van verbreding van snelwegen zijn de kosten hoger dan de opbrengsten. Beter is het om met het politiek omstreden rekeningrijden geld op te halen en dat te steken in onderhoud en beheer van de bestaande infrastructuur. Tot die conclusie kwam het het Centraal Planbureau en het Planbureau voor de Leefomgeving drie jaar geleden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden