De NOS, de hand en de boezem

Ook dat kan dus het bij-effect zijn van een verwarde man die de redactie van de NOS betreedt met een (nep-)pistool: deze kijker was donderdagavond het zuivere zicht wat ontnomen door het stilstaande beeld 'Even geduld aub', en de cryptische mededeling 'In verband met omstandigheden is er momenteel geen Journaal mogelijk'.

Als tv-criticus zie je het eerst vertwijfeld, daarna verbijsterd aan, maar al spoedig vraagt de deadline om een oordeel. In een tv-recensie is letterlijke kritiek bepaald niet verboden, maar een ongelukkige toon en timing (plus een feitelijk onbegrip) ontlokten spoedig na publicatie op deze site een stroom boosheid. #Ophef, Twitter leeft ervan, maar hier past de hand in eigen boezem.

Zo had deze krantenman onvoldoende oog voor het feit dat het onmogelijk is tv, radio, Teletekst of newsalerts te maken wanneer de gehele redactie is ontruimd. Al zou - zeker in het huidige tijdperk - een fysieke scheiding tussen techniek en redactie wenselijk zijn, en zou die techniek mogelijkheden moeten geven ook vanaf andere locaties streams of andere uitingen op gang te brengen.

Als 'nuchtere' kijker voelde het nu onlogisch dat de grootste nieuwsorganisatie van Nederland een uur lang 'op zwart' bleef, terwijl het grootste nieuws van dat moment zich ter plekke afspeelde. Net als de eerste reflex van de NOS-hoofdredacteur zijn redactie te manen niet te twitteren. Zoals NRC Next vrijdag kernachtig kopte op de voorpagina: 'In verband met het nieuws geen Journaal'.

De deadline voor de dagelijkse televisiekritiek ligt op 22.30 uur - in z'n algemeenheid al te vroeg in een tv-landschap dat vanaf tienen opleeft met nieuws, actualiteiten, talkshows en documentaires. Maar in dit geval was het niet verstandig een tv-recensie al op de website te plaatsen terwijl de programmering nog loopt en zowel kijker, maker als criticus nog niet eens aan de verwerkingsfase waren toegekomen.

Nog steeds valt er heus wat te zeggen over hoe een overval op een mediabedrijf per definitie uitgebreider in het nieuws komt dan die op pakweg een beddenfabrikant. Ook blijft de vraag of de NOS in noodgevallen niet vroeger tot uitzenden moet kunnen overgaan, bijvoorbeeld vanuit de studio Den Haag, zoals nu later gebeurde.

Maar natuurlijk was ook deze tv-kijker - frequent bezoeker van het NOS-pand - onder de indruk vanaf de eerste onheilspellende signalen. Waar begrip of empathie voor de betrokkenen voor mij zo vanzelfsprekend waren dat ik die in het stukje over het hoofd zag, was het gepaster te registreren hoe de NOS in de chaos z'n kijkers wél bediende.

Dat alle hulde dus uitgaat naar NOS-redacteur Martijn Bink, de beheerste portier en technicus Hans Bezembinder die de man een 'verkeerde' studio in loodsten, de camera's en geluid aanzetten en de man rustig wisten te houden. Dat het van Ron Fresen evengoed een prestatie was om twee uur live televisie aan elkaar te improviseren. Dat de redactie van Jinek alert reageerde door de hele bank leeg te vegen en opnieuw te vullen met gasten van belang. Wat al met al een avondlang memorabele televisie opleverde.

Waar toon, timing of feiten tekort schieten, schiet kritiek zijn doel voorbij. Zeker als die te scherp is aangesneden. Te lang zwijgen kan verkeerd zijn, te snel schrijven soms ook.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden