De nieuwe U2 is verdomme echt goed!

Wat je ook verder van U2 kon vinden, veel te lachen viel er niet op hun platen. De eerste verrassing is dat Bono op de nieuwe plaat No Line On The Horizon zowaar geestig uit de hoek komt. \\'Be careful of small man with big ideas\\' zingt hij niet zonder zelfspot in Stand Up Comedy. Ik schoot er even van in de lach vanmiddag. Ik ontving het album vanochtend en heb \\'m nu al een keer of zes gedraaid. Ik kan me niet herinneren hoe lang het geleden is dat ik een nieuwe plaat op 1 dag zo vaak heb opgezet.

Natuurlijk, ik moest ook wel, want er moest vandaag nog een recensie worden ingeleverd en ik wilde de plaat goed in me opnemen. Maar ik had er ook lol in. Lekker bladerend in het boekje, speurend naar zinsnede\\'s als bovenstaande en goed luisterend naar wat U2 en hun producers Brian Eno, Daniel (tegenwoordig Danny) Lanois en Steve Lillywhite samen in elkaar hadden gezet. Ik vind dit nog altijd de beste manier om vertrouwd te raken met een nieuwe plaat, en ik weet zeker dat de meeste bands en muzikanten ondanks internet nog altijd eenzelfde romantische idee hebben over het uitbrengen van nieuwe muziek.

Wat men ook moge beweren over het einde van de cd en de toekomst van het internet: zo lang bands als U2 het rockalbum als medium nog serieus nemen dan is er niet veel aan de hand. Wat een idiote gedachte trouwens dat muzikanten tegenwoordig geen albums meer zouden willen maken, omdat niemand er dankzij de zegeningen van internet nog naar wil luisteren. Ik kom dat soort reacties hier ook wel tegen, maar als iedereen alleen maar de hele dag zat te internetten: hoe komen die concertzalen dan zo vol?

Een mooi album maken en dat zo verzorgd mogelijk presenteren, dat is precies wat nog steeds wat de meeste bands en artiesten willen, in ieder geval binnen de rock \\'n roll. En een band als U2 is nodig om het wereldwijd nog maar eens te onderstrepen: rock \\'n roll is niet dood.

Eindelijk ook weer eens een echt grote band die een echt groots album uitbrengt dacht ik na een keer of vier de nieuwe U2. Want Bruce Springsteen stelt toch wat teleur, net als Coldplay vorig jaar. En die AC/DC en Metallica dan? Geen partij lijkt me wanneer je ze matcht met hun beste werk.

Is de nieuwe U2 wel zo goed als zeg The Joshua Tree of Achtung Baby? De tijd zal het leren maar ik hoor een band die niet zo krampachtig \\'anders\\' wil klinken (behalve op die slappe single) en vooral fris, spannend en meeslepend tegelijk te werk gaat.

De songs zijn op twee uitzonderingen na sterk. De single, zoals gezegd, die doet me niks. Ook FEZ-Being Born vind ik ondermaats. Het begint met een slap stukje ambient en gaat over in een weinig pakkend liedje.

Het blijkt dat dit liedje oorspronkelijk halverwege het album had moeten komen, als begin van kant 2 zeg maar. De plek die uiteindelijk de single is toebedeeld. Het had er van mij ook af gemogen. Uiteindelijk is het betere Winter gesneuveld ten faveure van het sterke (behalve de titel dan) I\\'ll Go Crazy If I Don\\'t Go Crazy Tonight.

Pas op het laatste moment blijkt de track sequence veranderd, zo blijkt wanneer de je de cd in de computer stopt en je toegang krijgt tot de door Anton Corbijn gemaakte film Linear. Samen met Bono had hij een script geschreven waarin de losse clips van ieder nummer, samen een soort road movie moesten worden.

Aardige film. Man op motorfiets die van Parijs naar zuid-Spanje rijdt. Onderweg luncht, een biertje drinkt, en met een bootje de zee opvaart richting Afrika.

Prachtig gemaakt hoor. Maar wanneer een film als deze gemaakt wordt om ons, armzalige, hopeloos ouderwetse cd-kopers, te overtuigen welke mogelijkheden internet heeft, hou dan maar op. Ik koop een nieuwe U2 voor de muziek, als ik een film wil zien ga ik naar de bioscoop (ook ouderwets) of koop ik een dvd.

Goed, laat niemand dus beweren dat U2 niet met hun tijd meegaat, zal de marketinggedachte zijn geweest. Waarschijnlijk heeft de band zich daarom niet zo druk gemaakt toen er toch besloten is voor een andere plaatindeling. Sneu voor Corbijn, dat wel.

Iedereen moet vanaf vrijdag wanneer de plaat officieel uitkomt zelf maar een oordeel vormen, maar ik ben er blij mee. De vijf sterren van Rolling Stone lijken me wat veel, maar goed is ie. En dat terwijl ik me de afgelopen jaren groen en geel geërgerd aan Bono\\'s gedrag. Ik niet alleen, de band ook, zo is inmiddels wel duidelijk. Ook Bono weet dat veel weerzin tegen U2 komt door zijn bemoeienissen met de wereldpolitiek. Zo bleek ook vanavond nog tijdens een special van The Culture Show op BBC 2. Vrijdag wordt een langere versie van deze special uitgezonden die ik bij deze aanbeveel.

Ik vind het leuk dat er weer eens een band is die er echt toe doet (geen indie-bandje) die een echt goede plaat uitbrengt. Een plaat waar iedereen het over heeft, die je overal kunt horen en niet alleen in Europa en de VS.

Het is zoals de journalist Sean O\\' Hagan opmerkte in het beste U2 verhaal tot nu toe gepubliceerd rond deze release:

They seem to me at times, to be the last of something. The last rock band that insists rock music has some greater meaning at a time when the form seems dogged by a lack of cultural resonance.

Misschien dat rock relevantie gaat verliezen of zelfs al heeft verloren, maar dat een band als U2 daar na 32 jaar nog altijd geen genoegen mee wil nemen dat doet me deugd.

Overigens: hoe goed ook, een killer tune, een onoverkomelijke hit staat er volgens mij niet op. Prachtalbum dat wel, maar geen hits volgens mij.

Ik lees en hoor veel mensen ineens erg afgeven op de vorige twee U2 platen. Maar die hadden wel een Beautiful Day of Vertigo. Ook U2 gelooft meer in het album dan in de hit, geloof ik.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden