De nieuwe stukken bij Sum Thoughts zijn kundig en virtuoos, maar erg lauw

Theater (dans) - Sum Thoughts

Dansers van NDT zijn nooit middle of the road, erg lauw zijn twee nieuwe stukken bij Sum Thoughts wel. De flow die Mascarell met zacht buitelende lijven probeert te creëren, is stroef en afgezaagd.

Foto Subtle dust in Sum thoughts

Dansers van het Nederlands Dans Theater zijn nooit middle of the road. De voorstellingen waarin zij hun uitzonderlijke prestaties etaleren, zijn dat soms wél. Zoals Sum thoughts, met naast de speelse en doorleefde reprises van Edward Clugs mutual comfort en Hans van Manens Short Cut, twee lauwe nieuwe stukken.

Dans

A hefty flood / Subtle Dust (**)
mutual comfort / Short Cut (****)
Sum thoughts door NDT 2. Met choreografieën van Marina Mascarell, Edward Clug, Hans van Manen en Sol León & Paul Lightfoot.

Lauw is voor A hefty flood van Marina Mascarell, die zich eerder een talent toonde, zelfs te positief. Gelukkig komen haar dansers nog wel onder het zwarte zeil vandaan; er zijn dansvoorstellingen geweest waarbij je alleen naar opbollend plastic zat te kijken. Maar de flow die Mascarell hier met de zacht buitelende lijven probeert te creëren, is stroef, afgezaagd en ongericht. In welk onderbewustzijn dolen deze figuren rond, droom of nachtmerrie, en waarnaar zijn ze op zoek? Naar zichzelf vermoedelijk, getuige de gloeilampen (cliché!) waarmee ze elkaar beschijnen.

Sol León en Paul Lightfoot leveren met Subtle Dust hun zoveelste NDT-werk af. Wederom gaat het vagelijk over de ongrijpbaarheid en grootsheid van het leven, dit keer met dank aan Bach. Waarom begeven zij zich niet eens buiten hun comfortzone in plaats van volgens het bekende recept te koken? Met een toneelbeeld in zwart en grijstinten, met parallelle momenten van stilstand en actie; met een fijne lijnvoering die de dansers ijl maakt, de benen van de danseressen in wijde spreidstand. Met altijd kortstondige 'versmeltingen' tussen personages en een mysterieuze man in lange jas die doet denken aan de dood. Het is allemaal uiterst kundig, zeer esthetisch en virtuoos, dat wel.

Hoe ziet dit eruit?

Lauw is voor A hefty flood van Marina Mascarell, die zich eerder een talent toonde, zelfs te positief. Gelukkig komen haar dansers nog wel onder het zwarte zeil vandaan; er zijn dansvoorstellingen geweest waarbij je alleen naar opbollend plastic zat te kijken. Maar de flow die Mascarell hier met de zacht buitelende lijven probeert te creëren, is stroef, afgezaagd en ongericht. In welk onderbewustzijn dolen deze figuren rond, droom of nachtmerrie, en waarnaar zijn ze op zoek? Naar zichzelf vermoedelijk, getuige de gloeilampen (cliché!) waarmee ze elkaar beschijnen.

Sol León en Paul Lightfoot leveren met Subtle Dust hun zoveelste NDT-werk af. Wederom gaat het vagelijk over de ongrijpbaarheid en grootsheid van het leven, dit keer met dank aan Bach. Waarom begeven zij zich niet eens buiten hun comfortzone in plaats van volgens het bekende recept te koken? Met een toneelbeeld in zwart en grijstinten, met parallelle momenten van stilstand en actie; met een fijne lijnvoering die de dansers ijl maakt, de benen van de danseressen in wijde spreidstand. Met altijd kortstondige 'versmeltingen' tussen personages en een mysterieuze man in lange jas die doet denken aan de dood. Het is allemaal uiterst kundig, zeer esthetisch en virtuoos, dat wel.

Met een toneelbeeld in zwart en grijstinten, met parallelle momenten van stilstand en actie; met een fijne lijnvoering die de dansers ijl maakt, de benen van de danseressen in wijde spreidstand. Met altijd kortstondige 'versmeltingen' tussen personages en een mysterieuze man in lange jas die doet denken aan de dood. Het is allemaal uiterst kundig, zeer esthetisch en virtuoos, dat wel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.