De nieuwe oogst van 13 augustus

De Volkskrant-specialisten kiezen hun favorieten uit het cultuuraanbod. Zoals een dvd-box met alles van Buster Keaton. Twee films, een optreden van Julia Holter en foto's uit de toen nog jonge Sovjet-Unie. En hoe beviel Reiskoorts in Haarlem?

Beeld uit de film Chronic.Beeld .

1 Film: Neon Bull. Regie Gabriel Mascaro

Iremar is een wat bonkige cowboy die in zijn vrije tijd graag glitterkostuums ontwerpt. Regisseur Gabriel Mascaro volgt hem en zijn surrogaatfamilie als zij met hun stieren langs de Braziliaanse rodeo trekken. Veel opzienbarends gebeurt er niet, maar Mascaro speelt een mooi spelletje met genderconventies en doorbreekt zijn naturalistische film zo nu en dan met beeldschone, surrealische beelden. Over mannelijkheid, vrouwelijkheid, dierlijkheid en lichamelijkheid gaat het, en stiekem zindert de erotiek overal.

2 Pop: Julia Holter, Paradiso Noord (Tolhuistuin), Amsterdam, 16/8.

Singer-songwriter, componist, producer: aan alle kanten bruist de Amerikaanse Julia Holter van de creativiteit. Had haar vroege werk iets avant-gardistisch, op haar recente en alom geprezen album Have You In My Wilderness klinkt toegankelijke pop. Handelsmerk is Holters ijle droomstem, die ze hult in fijnzinnige, vaak klassiekerige arrangementen. Verrassend hoe een tinkelend klavecimbel de song Feel You opent.

Guido van Oorschot

3 Film: Les chevaliers blancs. Regie Joachim Lafosse.

Een Franse ngo strijkt neer in een door oorlog verscheurd Afrikaans land om stiekem honderden weeskinderen naar Frankrijk te smokkelen. Goede bedoelingen te over en voor de kinderen is in het land nauwelijks toekomst, maar dat maakt de missie van Jacques Arnault (Vincent Lindon) en zijn team niet minder twijfelachtig. Regisseur-scenarist Joachim Lafosse (À perdre la raison) presenteert de morele dilemma's haarscherp: de toeschouwer moet uiteindelijk zelf oordelen. Onontkoombare cinema, losjes gebaseerd op ware gebeurtenissen.

Kevin Toma

4 Film: Chronic. Regie Michel Franco.

Krachtig, uitgebeend drama waarin Tim Roth de misschien wel beste rol uit zijn carrière speelt, als thuisverpleger David die zich middels leugens en manipulaties binnenwurmt in de levens van zijn doodzieke cliënten. Een raadselachtige, gehavende man, door de Mexicaanse cineast Michel Franco (Después de Lucía) op de voet gevolgd in lange, statische camera-instellingen die bedrieglijk weinig prijsgeven. Waarom lijkt David zich vooral in de aflopende levens van anderen thuis te voelen? En waarom volgt hij stiekem dat ene meisje?

Kevin Toma

5 Fotografie: The Power of Pictures, fotografie en films uit de vroege Sovjet-Unie. Joods Historisch Museum, Amsterdam, t/m 27/11.

Met grote vernieuwingsdrang, gedurfde cameraposities, ritmische montage en experimenten in de donkere kamer hielpen fotografen en filmers de communistische revolutie in Rusland in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw een stevig handje. Hoewel de revolutie al snel hun vrijheden beknotte, spat het talent van het werk van grootheden als fotograaf Rodchenko en filmer Sergej Eisenstein af. Speciale aandacht voor de relatief grote Joodse inbreng in de vroege Sovjet-fotografie en -cinema.

Arno Haijtema

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden