De nieuwe Fiesta is een kleintje met de praatjes van een dikke Ford

U wilt (weer) fijne knoppen? Die krijgt u. En meer. Ook de nieuwe versie van Fords oerdegelijke Fiesta is een betrouwbare vriend, die zelfs helpt bij het inparkeren.

Er zijn Blik-collega's die een hele week een nieuwe auto proberen om er na die tijd via de documentatie achter te komen dat ze in een driecilinder-modelletje hebben gereden. Eentje die dus niet van een viercilinder is te onderscheiden. Zo goed zijn ze soms. Maar onze bijrijder laat zich niet zo makkelijk foppen: hebben we een diesel mee, vraagt ze direct na het starten. Nee, geen diesel, maar er ís wel iets.

Na wat ritjes hebben we voor een definitief antwoord toch ook de documentatie nodig. De 1.0 Ecoboost 100 pk in de Ford Fiesta die we rijden, beschikt inderdaad eveneens over een motor met drie cilinders, een met voldoende trekkracht, maar zonder het lullige roffeltje dat het motortype zo vaak kenmerkt. Fabrikanten beginnen het onder de knie te krijgen: sterk, comfortabel en toch zuinig. Al zijn sommige passagiers nog steeds niet makkelijk te foppen.

De Fiesta is een van de ijzersterke merknamen van Ford. Het type is sinds 1976 op de weg, hij werd nog persoonlijk goedgekeurd door Henry Ford II en droeg de handtekening van de niet minder legendarische auto-ontwerper Tom Tjaarda. Aan diens oeuvre kleven de betere automobielnamen van Corvette, Ferrari California en Fiat Spider.

Ford Fiesta

Gereden: Ford Fiesta Titanium
Motor: 1.0 Ecoboost 100pk
Energielabel: A
Prijs geteste uitvoering: 20.740 euro
Verbruik: gemiddeld 4,3 l/100 km (volgens opgave)
Vanafprijs: 14.995 euro

Niet dat de Fiesta destijds opviel door z'n ontwerp: hij past - zeker in retrospectief - wel prima tussen z'n concurrenten van weleer, zoals bijvoorbeeld de Volkswagen Polo.

Ook in de huidige markt is de auto op designgebied geen opvallende verschijning. Wel weer bijdetijds, zelfs aantrekkelijk, maar niet opzienbarend. Bij Ford moeten ze een beetje lachen om de moderne neiging om auto's met steeds minder knoppen uit te rusten en veel functies weg te werken achter de keuzemogelijkheden van aanraakschermen. Dat is volgens Ford niet wat de gemiddelde automobilist wil. Die wil bedieningsgemak, die wil voelen wat een schakelaar doet, die wil naar de knoppen. Nou, dan ben je bij Ford van oudsher aan het juiste adres: hier schakelt men auto's. Zo'n wagen, ook de kleintjes tegenwoordig, leer je niet een-twee-drie kennen, het duurt even voordat je 'm in de vingers hebt. Een goeie lay-out van het knoppenassortiment en sturende verlichting helpt daarbij, en dat doet Ford goed. Neem bijvoorbeeld de blauwe lichtringen om de bekerhouders: hier gaat de warme koffie naartoe. Kan niet missen.

Verder is de auto een betrouwbare vriend: hij stuurt scherp en voorspelbaar op z'n Fords, ontbeert wind- of bandengeraas, is overzichtelijk bij stadse bochtjes, en je zit voorin royaal. De ruimte achterin houdt bepaald niet over. De beste ingenieurs van Ford hebben de knieën in deze auto achterin 16 millimeter extra weten te geven en pochen daar ook nog over. Ook de bagageruimte is maatje S, dus haal de weekboodschappen maar gewoon op de fiets, dat is voor alle partijen het beste. Het handschoenenkastje (zo heet het nog steeds!) is trouwens wel met 20 procent vergroot.

De Afdeling Onderstel heeft ook een bijdrage aan de vernieuwde auto geleverd: dankzij een betere wielophanging en iets elektronisch is de remweg 8 procent korter, zegt de fabrikant. We hebben het niet kunnen testen, maar bij voorbaat hechten we weinig waarde aan zulke mededelingen: de verschillen in belading, wegcondities en weersomstandigheden zijn al veel groter dan dat ene cijfertje over de lengte van de remweg bij een snelheid van 100 kilometer per uur. Maar we vergeven het de marketingafdeling op de 40ste verjaardag van het model.

De Fiesta is uiteraard geen auto waarin industriekapiteinen zich doorgaans verplaatsen, wel is-ie volgehangen met elektronica die uit het wagenpark van deze eindbazen is geleend - we zien hier de contouren van de zelfsturende auto opdoemen. Maar ook een systeem dat in het donker in de weg lopende voetgangers detecteert, er voor waarschuwt en er zelfs voor remt. En over remmen gesproken: ook bij het automatisch voor- of achteruit inparkeren remt de auto voortaan indien nodig zelf af. Samen met het cross traffic alert - voor het achteruit steken in een haakse parkeerplek - zijn er vijftien handige helpertjes om het besturen te vereenvoudigen en veiliger te maken. Dat is dus de Fiesta: een kleintje met de praatjes van een dikke Ford. En het motorgeluid past er prima bij.

Vignale

Fords luxe sausje, de lijn die Vignale is gedoopt, is nu ook beschikbaar voor de Fiesta. Een kleine Ford met het Vignalelogo heeft meer mogelijkheden om het uiterlijk aan te kleden. U krijgt nóg beleefdere verkopers in een eigen lounge te spreken. Let op de aanbiedingen voor speciale reizen en concerten, en het hoesje voor de iPad. Vanafprijs: euro 21.345.

Beeld de Volkskrant
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden