De nieuwe De Mol is van start

Producent John de Mol wil met realityshow Utopia zijn wereldsucces Big Brother herhalen. De kandidaten moeten in een jaar een nieuwe samenleving bouwen.

LAREN - In realityshow Utopia - gisteren voor het eerst op televisie - mogen vijftien Nederlanders onder het toeziend oog van 103 camera's een jaar bouwen aan een ideale samenleving. Voorlopig herinnert alles ons nog aan de oermoeder in het genre,


Big Brother, inclusief stomende sessies met kandidaten in een badkuip.


Vijf vragen over het nieuwe megaproject van John de Mol.


Blijkt Utopia de zoveelste variant op Big Brother?

Uitgesproken types op een afgesloten terrein, talloze camera's, één winnaar. Ja, de basis is Big Brother, maar Utopia heeft een twist: de deelnemers worden 12 maanden met rust gelaten. Er is geen liveshow, geen 'dagboekkamer' en het ontbreekt aan speciale 'battles'. Producent John de Mol: 'Dat is eng, want we hebben als makers geen mogelijkheden om de gebeurtenissen bij te sturen. Het is een sociaal experiment, waarbij wij in principe alleen maar registreren.'


De bewoners moeten al snel allerlei keuzes maken, want naast een loods, twee koeien, wat kippen en onbewerkte landbouwgrond, is er niets. 'Daarom wordt het niet saai', denkt De Mol. 'Als ze zoals in Big Brother op de bank blijven liggen, wordt het buitengewoon onplezierig voor ze.'


De bewoners zijn al sinds oudjaarsdag op het terrein. Hebben ze het zwaar?

Dat valt mee. Producent Talpa liet een envelop achter met geld voor de eerste uitgaven. Daar zijn onder meer matrasssen van besteld. Er is een 'ondernemersraad' gevormd, er zijn plannen voor een restaurant en een dancefeest en er is al stromend water - dankzij een meegenomen kraantje.


De Mol: 'Voor de eerste uitgaven ligt er inderdaad wat geld, maar als dat op is, is creativiteit noodzakelijk.'


Het levert desondanks kritiek op van de eerste kijkers die de belevenissen online via de Utopia-streams volgen. Wordt het ze niet te makkelijk gemaakt? De pas getrouwde Paul heeft ondertussen andere dingen aan zijn hoofd. Tijdens een verblijf in de badkuip zou hij hevig hebben gezoend met deelneemster Billy.


Liefde en seks liggen dus op de loer. Het wachten is op de eerste knokpartij.

'De bewoners moeten ruzies zelf oplossen, maar wij hebben natuurlijk wel onze verantwoordelijkheid', vertelt productieleider Willem Roskam tijdens een wandeling over het terrein van het voormalig asielzoekerscentrum Crailo, in het bos tussen Laren en Hilversum. 'We zijn binnen 40 seconden op het terrein, mocht het nodig zijn.' En het ziekenhuis is om de hoek, voegt De Mol er aan toe.


Ruzie of niet; de deelnemers mogen het terrein een jaar lang niet verlaten. Doen ze dat wel, dan zijn ze hun borgsom kwijt. 'En die is fors'.


Naar wie gaan we kijken?

Voor het succes van Utopia is de casting van levensbelang - denk aan reality-iconen 'knuffel-Ruud', 'porno-Kelly' en 'terror-Jaap'. Zo'n 5.000 Nederlanders zagen zichzelf wel een jaar bouwen aan hun eigen Utopia. 'Timmermannen, artsen, loodgieters; het niveau ligt veel hoger', vertelt De Mol, die persoonlijk sprak met de uitverkorenen.


Onder de deelnemers bevinden zich een beveiliger (Harold, 38), een zwerver (Rienk, 29) en een paraveterinair (Lindy, 23). Wat de winnaar krijgt, op 31 december 2014, is nog niet bekendgemaakt. De Mol denkt dat Utopia zich kan ontwikkelen tot 'een Goede Tijden Slechte Tijden met echte mensen en echte emoties'.


Gaat producent John de Mol hier veel geld mee verdienen?

De kijkcijfers van de eerste aflevering worden vandaag bekend. De Mol zet in op een kleine half miljoen kijkers, later dit jaar groeiend naar 800 duizend. 'Dan zijn we tevreden.'


SBS6 kan wel een hit gebruiken, maar de voorgangers in het genre voorspellen weinig goeds. Eigenlijk trok alleen de eerste van de zes Big Brother-reeksen voldoende kijkers om van een succes te spreken. Dat was in 1999. De Bus (2000), De Farm (2005) en De Gouden Kooi (2006-2008) deden het matig. In 2011 werd Secret Story nog de grootste flop in jaren voor de kleinere SBS-zender Net 5.


De Mol gelooft desondanks nog altijd in het concept en denkt dat de kijker 'in deze tijden van crisis' toe is aan de Utopia-variant. En zo niet, dan is het format vast internationaal ten gelde te maken.


Het succes hangt heel erg af van wat er de komende maanden gaat gebeuren. Creëert de groep in korte tijd een hamonieuze, goed functionerende samenleving, dan ligt een flop op de loer. Chaos, ruzie, drama? Dan heeft SBS6 zijn eigen GTST en is het kassa voor De Mol.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden