De neergang van een seksverslaafde

Auto Focus is een verfilming van Robert Graysmith's biografie The Murder of Bob Crane. Crane (1929-1978) was een populaire discjockey, met een eigen show bij een lokaal radiostation in Los Angeles....

Toen de sitcom (met grappige nazi's) na zeven jaar stopte, ging het bergafwaarts met Crane, die een man met twee gezichten bleek. Voor de buitenwereld was hij de brave huisvader, maar zijn collega's kenden hem als vrouwenversierder en seksverslaafde.

In 1978 werd hij, twee huwelijken en één filmrol verder, dood aangetroffen in een louche motel. Zijn schedel was ingeslagen met het statief van zijn camera - de videocamera waarmee hij zijn seksuele escapades pleegde vast te leggen.

Mannen met seksuele obsessies zijn geen onbekend fenomeen in het oeuvre van de Amerikaanse regisseur en scenarist Paul Schrader, die opgroeide als strenge calvinist. In Taxi Driver, waarvoor hij het scenario schreef, bezoekt Robert de Niro een hoertje, maar wanneer zij zijn broek losknoopt, deinst hij achteruit.

In Hardcore (scenario en regie van Schrader) bezoekt George C. Scott een prostituee, maar als zij haar kleren uitdoet, vraagt hij boos wat ze van plan is.

Robert de Niro laat zich als Jake LaMotta in Raging Bull (scenario) oraal bevredigen door zijn vriendin. Vlak voordat hij klaarkomt, duwt hij haar weg, en loopt hij snel weg om ijsklontjes in zijn onderbroek te doen.

Ook voor Bob Crane (Greg Kinnear) is seksualiteit een probleem. De godsvruchtige huisvader gaat op uitnodiging van John Carpenter (handelaar in consumentenelectronica, gespeeld door Willem Dafoe) keer op keer mee naar een striptent. Ondanks de verlokkingen doet hij in de nachtclub niets meer dan sapjes drinken en met de muziekband meedrummen. Als een door duivel-in-vermomming Carpenter ingehuurd meisje zich aan hem aanbiedt, mompelt Crane verlegen dat hij getrouwd is. Maar het vlees is zwak; Crane gaat voor de bijl.

Daarna gaat het van kwaad tot erger. In hoog tempo. Al snel is geen vrouw meer veilig voor het potente duo. Daarbij maakt de eendimensionele Crane gretig gebruik van zijn populariteit, en de eendimensionele Carpenter op zijn beurt van Crane.

Schrader vertelt de Werdegang van Crane lineair; van het zonnige begin gaat het rechtstreeks richting afgrond - Schrader is dan wel geen calvinist meer, maar de moraal komt nog altijd van de kansel.

Auto Focus eindigt in mineur - dat zou je gedurfd kunnen noemen. Hoewel de film vol bloot zit, zorgt de aanpak er voor dat Auto Focus geen opwindend of meeslepend drama wil worden.

Het enige vuurwerk ontstond toen de film klaar was. Scotty, zoon uit Crane's tweede huwelijk, voerde via de media campagne tegen Auto Focus, omdat de reputatie van zijn vader in het geding zou zijn. Dan kan zo zijn, maar Auto Focus schaadt de reputatie van Schrader nog meer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden