De neefjes van Rottenberg zitten tegenwoordig in zaken

Het duo dat tien jaar geleden de PvdA opschudde, maakt nu een jaaromzet van 2 miljoen...

Straks begint in Biddinghuizen Lowlands, het grootste popfestival van Nederland. Een van de programmaonderdelen is ‘Het grote ongemakkelijke klimaatdebat’. Het is een kolfje naar de hand van het campagnebureau BKB, dat ook verantwoordelijk was voor ‘Het akkoord van Schokland’ waarvoor minister Koenders voor Ontwikkelingssamenwerking nu onder vuur ligt. Maatschappelijke thema’s in combinatie met populaire cultuur zijn het handelsmerk van het bureau.

Een aanzienlijk deel van de omzet van BKB komt uit opdrachten van ministeries en maatschappelijke organisaties. Zo organiseerde BKB in 2003 de Nacht van de Verenigde Naties – met oud-premier Ruud Lubbers en popzanger Maxi Jazz – en de Nederlandse Veteranendag – met kroonprins Willem-Alexander en zangeres Trijntje Oosterhuis.

BKB werd in 1999 opgericht door Lennart Booij, Erik van Bruggen en Alex Werkman. Booij en Van Bruggen hadden toen al naam gemaakt binnen de PvdA. In 1996 richtten zij Niet Nix op, een beweging binnen de PvdA die jongeren meer bij de politiek wilde betrekken. Nogal wat Niet-Nixers zouden het later ver schoppen in de partij. Frank Heemskerk is inmiddels staatssecretaris, Edith Mastenbroek is europarlementariër en Tino Wallaart is de politiek assistent van minister Plasterk. Velen herkenden in Niet Nix de hand van toenmalig partijvoorzitter Felix Rottenberg, hetgeen Booij en Van Bruggen de bijnaam ‘de neefjes van Rottenberg’ opleverde.

Drie jaar na de aanvang van Niet Nix deden de twee een gooi naar het voorzitterschap van de partij. Ondanks de steun van vele partijprominenten legden ze het af tegen Marijke van Hees.

Maar de banden met de PvdA bleven hecht. Booij en Van Bruggen zijn allebei nog steeds lid van de partij. In de documentaire De Wouter Tapes over de laatste campagne voor de Kamerverkiezing is Van Bruggen veelvuldig in beeld.

De meeste aandacht gaat tegenwoordig uit naar het eigen bedrijf. BKB heeft op dit moment zestien medewerkers. Erik van Bruggen schat de jaaromzet op 2 miljoen euro. Dat bedrag is gelijkelijk verdeeld tussen opdrachtgevers uit het bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en de overheid, zegt Van Bruggen.

Op de website van BKB staat een lange lijst met klanten. Ze variëren van liefst acht ministeries, via de muzikant Junkie XL tot de omroep Avro en verzekeraar Aegon. Volgens Van Bruggen zijn het allemaal ‘sociaal maatschappelijke opdrachtgevers’.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden