De Nacht verlangt naar Vredenburg

De burgemeester rijmt, Anne Vegter hijgt en Wende zingt in Media Plaza.

'Het moet pijnlijk zijn:/ altijd, hoe dan ook.// Ik moet het er nooit mee eens/ zijn.' Zo opende Toon Tellegen zijn gedicht Voorwaarden waaraan een gedicht moet voldoen. Om hem heen stonden de muzikanten van het Wisselend Toonkwintet. Onder leiding van gitariste/componiste Corrie van Binsbergen scheurden, piepten en zongen zij precies zoals de poëzie van Tellegen dat vereist: 'en nog pijnlijker moet het zijn, nog véél pijnlijker.'


Tellegens dwingende voordracht was een van de hoogtepunten tijdens de 31ste Nacht van de Poëzie. Zo'n 900 bezoekers waren naar de futuristische zalen van Media Plaza gekomen, onderdeel van de Utrechtse Jaarbeurshallen. Groeide de Nacht van de Poëzie in de eerste decennia van zijn bestaan uit tot het belangrijkste jaarlijkse evenement voor Nederlandstalige poëzie, sinds de sloop van muziekcentrum Vredenbrug in 2008 leidt de 'Nacht' een zwervend bestaan.


De Rode Doos in Leidsche Rijn bood onderdak, net als de Utrechtse Schouwburg, maar de bezoekersaantallen liepen terug en de Nacht kreeg concurrentie van andere Utrechtse festivals zoals het Huis van de Poëzie. Met een mogelijke terugkeer in Vredenburg volgend jaar in het vooruitzicht, bundelden de 'Nacht' en het 'Huis' dit jaar hun krachten.


Burgemeester Aleid Wolfsen sprak het openingswoord in de vorm van een eigen gedicht, waarschijnlijk het enige rijmende gedicht dat tijdens deze Nacht heeft geklonken. De duopresentatie was in handen van Ester Naomi Perquin, de eerste vrouwelijke presentator in de geschiedenis van de Nacht (wat tot groot applaus leidde) en Ingmar Heytze, de man die in 2010 de doorstart van de Nacht initieerde.


Perquin en Heytze waren in het wit, geheel in stijl met het hoofdpodium dat zich in een spierwitte, ovale ruimte bevond met het podium in het midden. Perquin gaf toe enigszins beduusd te zijn van de 'intense hipheid' van deze locatie, maar het was eerder het gebrek aan intimiteit dat menigeen opnieuw deed verlangen naar de achthoekige zaal van Vredenburg.


Een voordeel was wel dat Media Plaza over een groot aantal kleine zalen beschikt waar nevenprogramma's konden worden bezocht zoals 'ultrakorte poëziecolleges' en voordrachten over digitale poëzie. Ook was er een 'pantheon' ingericht als eerbetoon aan recent overleden dichters. In modieuze ligstoelen keken bezoekers naar videobeelden van onder meer Bernlef en Kopland.


In het Regenboogauditorium las de Dichter des Vaderlands, Anne Vegter, voor uit een monoloog over de Zuid-Afrikaanse dichteres Ingrid Jonker. Met veel gevoel voor theater hijgde en fluisterde Vegter haar tekst en onderwijl schopte ze haar schoenen uit: 'Gewoon de hele dag aan die dood moeten denken. Ook als je blij bent. Ook als je even geen zorgen hebt. Of als je mooie kinderen hebt. En die klote dood blijft maar aan je sjorren.'


Maar een groot deel van het publiek was toch gekomen voor het voorproefje dat singer/songwriter Wende (Snijders, red.) gaf van haar nieuwe cd, Last Resistance. Met de van haar bekende intensiteit zong ze. Een afgeladen zaal hield een half uur lang zijn adem in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden