De mooiste tv van het afgelopen jaar

Omdat het moet van RTL-baas Erland Galjaard (die zich beklaagde over de negativiteit in de hele wereld en op zijn eigen zender in het bijzonder), laten we in dit kerststukje alle naalden en stekeligheden los en kijken we louter naar de piek in de televisieboom. Wat was het mooiste van het afgelopen jaar?

De documentaire die mij - en vermoedelijk vele anderen - het meeste bijbleef is Het beste voor Kees (NCRV). Monique Nolte legde op indringende wijze de wankele wereld vast van de autistische Kees Momma en zijn ouders, die elk hun zorgen hebben over de toekomst.

Bijna onbedoeld humoristisch (de scène waarin Kees in de auto een paar Duitsers uitscheldt is legendarisch geworden) en ontroerend tegelijk. Voor die enkeling die de film nog niet zag (en Uitzendinggemist.nl te minnetjes vindt): hij wordt op 29 december herhaald.

Bijzonder genoten heb ik van de tweede reeks van De Hokjesman (VPRO) van Michael Schaap. Hoogtepunt was voor mij de aflevering over de 'dierenvrienden', maar ook de ontdekkingsreizen door de wereld van de doven en de Amelanders waren zowel inhoudelijk als filmisch kunststukjes.

Tot de hoogtepunten van het jaar hoort ook nog steeds Oudtopia (VPRO). De verrassing van het doorgaans weinig spectaculaire TV-Lab op NPO3. Het drieluik waarin de jonge verkenners Tim den Besten en Nicolaas Veul in de wereld achter de geraniums van een Haags bejaardentehuis doken, leverde ontwapenende en ontroerende televisie op.

Het is geen opzet of vooringenomenheid, maar ik kan er ook niets aan doen dat de VPRO ook met de lopende reeks 24 uur met... mij nu al drie keer wist te verrassen. Alle lof voor Theo Maassen, die de - soms wat fysieke - confrontatie niet schuwt, maar tegelijk oprecht nieuwsgierig bleef naar de zieleroerselen van Typhoon, Abdul Jabbar van de Ven en (het liep iets stroever) Olcay Gulsen.

De beste blik achter de Olympische Spelen bood Jelle Brandt Corstius' De bergen achter Sotsji. Maar in de nieuws- en achtergrondsector verdient ook Nieuwsuur een pluim voor de immer zinnige en relevante aanpak van de meest wezenlijke kwesties, in goede reportages en stevige studiogesprekken, wars van al te grote hypes en non-nieuws.

Ook dit jaar kunnen we weer terugblikken op televisiedrama van prettig hoog niveau. Met als uitschieter natuurlijk de serie Ramses (AVRO), namens de verzamelde tv-critici bekroond met de Zilveren Nipkowschijf - inkoppertje dus.

Maar geheel in de geest van Galjaard moet ik hier toch ook mijn heimelijke genoegen opbiechten rond de comedy-serie Divorce (RTL), vanwege de lichte toets en het acteerwerk van de drie klooiende mannen Waldemar Torenstra, Jeroen Spitzenberger en Dirk Zeelenberg en de vrouwen met wie zij letterlijk en figuurlijk overhoop liggen. En vooruit: de spannende, en sterk gespeelde thrillerserie Nieuwe buren.

Mijmering voor bij de kerstboom: het universum van de tv-criticus is rap aan het veranderen. Verschillende planetenstelsels vloeien in elkaar over tot nieuwe dimensies. Opmerkelijk zijn de laatste tegengestelde bewegingen der sterren. YouTube's jongerenheld Mertabi (de 21-jarige Mert Ugurdiken) werd onlangs gecontracteerd door RTL 'om verder te professionaliseren'. Aan de andere kant van het spectrum werd deze week op YouTube met een oerknal het Koot & Bie-kanaal gelanceerd waarop al hun - nog altijd actuele - werk wordt samengebald.

Met zoveel moois kom ik de kerstvakantie wel door.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden