De mensheid wil bedrogen worden - vooral op internet

Justitie in New York gaat een jaar undercover om valse onlinerecensies te bestrijden. Goedkopere methode: een schep zout.

De eerste vraag die opkomt: heeft de openbare aanklager van New York, een stad met naar schatting 8,4 miljoen inwoners die goed is voor 400 moorden per jaar, niks beter te doen? De tweede is: waar beginnen die juristen in hemelsnaam aan?


Eric Schneiderman maakte maandag bekend dat hij schikkingen heeft getroffen met negentien bedrijven die valse besprekingen lieten opstellen of maakten voor bedrijven die verlegen zitten om reclame of een betere reputatie. De aangeklaagde partijen kochten vervolging af voor 260 duizend euro.


De opstellers van neprecensies liepen tegen de lamp in een onderzoek dat een jaar in beslag nam: Operation Clean Turf.


Schneidermans team schiep een virtuele ijssalon die werd geplaagd door ongunstige recensie van klanten. Juristen belden voor hulp naar bedrijven die zich toeleggen op zoekmachineoptimalisatie en reputatiebeheer - kortom alle trucs waarmee je op internet sneller gevonden wordt in een gunstiger daglicht.


Volgens Schneiderman was actie hard nodig. Uit onderzoek blijkt dat 90 procent van de consumenten internet raadpleegt voor ze een aanschaf doen. 'Ons onderzoek toont aan dat we voorzichtig moeten zijn met onlinerecensies', aldus de aanklager. Bedrijven die zich schuldig maken aan dit soort praktijken kunnen in de VS worden aangepakt met wetten tegen misleidende advertenties. Het vergrijp van neprecensies heeft een naam: astroturfing.


Duits onderzoek wees vorig jaar uit dat tussen 20 en 30 procent van de recensies online vals zijn. Eind vorig jaar werd bekend dat Amazon.com grote schoonmaak hield en duizenden verdachte besprekingen had gewist.


Er komt langzaam een tegenbeweging op gang. Zo besloot IENS.nl, een van de bekendste onlinerestaurantgidsen, vorig jaar zomer hard op te treden tegen 'trollen', gebruikers die de recensies vervuilen met vals of buitensporig commentaar.


De reissite TripAdvisor heeft toegezegd negatieve recensies van hotels te verwijderen als die aantonen dat ze hun leven hebben verbeterd. De hotels zouden graag zien dat alle beoordelingen na twee jaar worden gewist.


Ons oordeel: 5 sterren voor het idee, eentje voor haalbaarheid.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden