Column

De media's heeft het gedaan

Fact gecheckt: auto's branden van de olie op het vuur van de media. De terugkeer van een levensgevoel.

Deelnemers aan de protestmars, zondagavond in Roermond, naar aanleiding van de zaak-Van Rey. Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant

Het kan mijn verrotte mediablik zijn, maar ik dacht dat het levensgevoel was weggeëbd. Maar nee, het stond maandag weer in deze krant: 'Allemaal de schuld van de media.' Wat? De laffe laster jegens die arme Jos van Rey, VVD-wethouder te Roermond en verdacht van corruptie.

Enkele tientallen demonstranten hielden zondag een 'protestmars' voor de integere bestuurder, die de aanklachten tegen hem zelf respectievelijk had betiteld als 'onzin' en 'lariekoek'. Peter de Graaf, onze man ter plekke, maakte een verslag. (+)

Vraag niet hoe het kan, maar terwijl de rechter zich nog buigt over de gecompliceerde zaak, wisten zij al dat Van Rey zijn handen wast in onschuld. De initiatiefnemer van de mars: 'Dit moet gewoon stoppen. We zijn de leugens van de media zat.'

Zelf ging het hem niet per se om Van Rey, maar om een kennis die door twee dochters was beschuldigd van misbruik. Het bleek niet waar, maar de man was al 'veroordeeld in de media'. En dus moet ook Van Rey wel slachtoffer van de media zijn. Alsof die de media niet vrijelijk bespeelde.

Het is allemaal de schuld van Pim Fortuyn. De media's heeft het gedaan, was de mantra waarmee de opkomende leider het volk betoverde. Dat gevoel leeft dus weer (of nog) volop. Begrijpelijk: media hebben de neiging tot kuddegedrag en papegaaien.

Paradoxaal genoeg zijn media niet te beroerd dat gevoel zelf te voeden. Zie de 'factcheckrubrieken' in deze en andere kranten, waarin eerdere beweringen worden nageplozen op het waarheidsgehalte.

Goed dat ze bestaan. Vermakelijk ook, wanneer een alarmerend bericht bij nader inzien 'onwaar' blijkt. Gelukkig gebeurt dat vaak. 'Abonnees van de Amerikaanse videodienst Netflix zien per jaar gemiddeld 160 uur minder reclame dan reguliere televisiekijkers', had NRC geschreven in 59 woordjes. 'Onwaar', bleek maandag in 500 woorden.

Leve de transparantie. Maar het onbedoelde bijproduct van die rubrieken zou wel eens olie op het vuur van het wantrouwen kunnen zijn. Zie je wel: ze schrijven maar wat, hullie van de media's.

Maar hullie herstellen dus ook, waar nodig. De vrijspraak van Van Rey zal alle media halen.

Terwijl ik dit schreef, stond mijn auto voor de deur. Een wonder, want auto's gaan bij bosjes in de hens. Zo'n vijftien per dag, zei deze krant maandag. (+) Veelzeggend zinnetje: 'Autobranden waren afgelopen maanden veelvuldig in het nieuws, maar vergeleken met de tweede helft van 2015 is er een lichte daling.'

De daders zijn 'vaak jonge mannen die gezien willen worden', zei een psycholoog. 'Ze hebben een laag IQ, wonen nog thuis, hebben geen werk en vallen niet op. Ze gaan op in het behang.' Wanneer ze merken hoeveel aandacht hun brand oplevert, voelen ze zich belangrijk, aldus het stuk. 'Ze krijgen vlinders in hun buik.' Gevolg: verslaving.

Helder: auto's branden door olie op het vuur. Tijd voor een protestmars: de media's heeft het gedaan!

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden