Column

De man die weet waar hij moet kijken

 

Paul Onkenhout
Ajax. Beeld anp
Ajax.Beeld anp

Ondanks (of dankzij) de fluwelen revolutie brengt Ajax dit seizoen de saaiste ploeg sinds mensenheugenis op de been. Zelfs samenvattingen op tv zijn niet om aan te zien. Het spel oogt plichtmatig en is gortdroog.

De resultaten zijn waardeloos, ook dat. In de kampioensrace is Ajax al maanden geleden afgehaakt. Het bekertoernooi werd verlaten met een 4-0-nederlaag op eigen veld tegen Vitesse. In de Europa League was Dnjepr Dnjepropetrovsk te sterk. Dnjepr Dnjepropetrovsk. In de Europa League.

Het is een rampseizoen. In vroeger tijden werden er in Amsterdam trainers om minder de laan uitgestuurd. Als het publiek in de Arena niet moppert, is het in slaap gevallen. De braafheid van het elftal is bijna weerzinwekkend.

Qua timing had het dus iets beter gekund, de aankondiging dat volgend seizoen de prijzen van een groot aantal seizoenkaarten fors zullen worden verhoogd. Voor sommige tribunevakken moet 50 procent meer worden betaald.

Het argument dat die kaarten op dit moment 'te goedkoop' zijn, was oergeestig, maar wilde er bij de supporters niet in. Honderden fans reageerden woedend. De marketingafdeling en de directie staken de koppen bij elkaar en kwamen met een briljante tegenzet: de prijsverhoging wordt uitgesmeerd over twee seizoenen.

Donderdag liet Ajax weten 69 opzeggingen te hebben ontvangen. Dit zinnetje stond in hetzelfde stuk in Het Parool: 'Verder wil de club niet reageren op de ontstane commotie.'

Dat is misschien wel het ergste van alles, dat zwijgen. Er wordt geen begrip getoond voor de supporters. Er wordt zelfs niet toegegeven dat de timing wat ongelukkig is, vanwege het spel dit seizoen. Overmars, Van der Sar, Kinsbergen, de hele directie van het beursgenoteerde voetbalbedrijf AFC Ajax NV zwijgt.

Het zal een mediastrategietje zijn. Het Parool plaatste bij het stuk over de seizoenkaarten een foto van Van der Sar tijdens een thuiswedstrijd van Ajax. Hij stond in vak 410. Het was vast goed bedoeld, maar hij droeg een pak en een stropdas. Dat bedoel ik.

Deze week was ik 25 jaar aan de zaak. Ik kreeg een bos bloemen van de baas en een kaart van mijn collega's en even, héél even, wilde ik dat het weer 1990 was; dat de verzakelijking het voetbal nog niet volledig had overmeesterd en het er allemaal wat normaler aan toe ging. Er is veel verwoest, de afgelopen 25 jaar.

Ik las dat PSV en Nike hun kledingcontract niet zullen verlengen, na twintig jaar. Nike wilde PSV minder betalen. De fabrikant investeert het budget liever in een club uit de top-20 van Europa.

Een tweede oorzaak van de breuk is dat Nike PSV dwong te kiezen voor 'standaardontwerpen' van shirts. Geen eigen design meer, stelde directeur Gerbrands beteuterd vast. Dat was onaanvaardbaar. PSV wil een eigen ontwerper. Eigen design.

Gelukkig wordt zo nu en dan wat gewicht op de andere schaal geworpen, zoals woensdag in Oisterwijk. In de hotel De Rosep werd Piet de Visser - voetbal als medicijn van Willem Vissers gepresenteerd. Met het boek is iets bijzonders aan de hand. Zowel het honorarium van de schrijver als de hoofdpersoon gaat naar een school in Accra, een project van de Piet de Visser Foundation.

De Visser gaf in Oisterwijk boeken aan een batterij doktoren die allemaal min of meer zijn leven hebben gered, aan zijn zus, aan de burgemeester, aan de directeur van Chelsea, aan de vrouw en de moeder van de auteur, aan een vrouw die onlangs levensmiddelen die de houdbaarheidsdatum hadden overschreden uit zijn koelkast had gehaald, aan Guus Hiddink en aan diverse andere oud-voetballers. Er kwam geen eind aan.

Het ging over voetbal. Het was een liefdesverklaring en een eerbetoon van een 80-jarige rasoptimist met zeven levens, zonder cynisme en zonder geklaag. Piet is voetbal, zei zijn biograaf, maar er is meer. Piet de Visser weet waar hij moet kijken, en waar niet.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden