De Maaslijn is hard aan verbetering toe

Jesper Fassotte (21) reist al jaren met de trein tussen Venlo en Nijmegen. Die dagelijkse ritjes vormen voor de Politicologiestudent een bron van ergernis. 'Het is ramvol, je kunt meestal niet zitten.' Tijdens de spits zitten de dieselwagons zelfs zó vol dat reizigers - vooral Nijmeegse studenten - soms een half uur moeten wachten op de volgende trein. 'Dan staan om drie uur 's middags honderd mensen te wachten, en komt er één treinstel aan.'

Veolia treinen op station Nijmegen Heyendaal. Veel studenten nemen de trein naar Roermond of Nijmegen centrum vandaar.Beeld An-Sofie Kesteleyn

De Maaslijn, de stoptrein tussen Nijmegen en Roermond, kampt al jaren met capaciteitsproblemen. In onderzoek van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer werd de Maaslijn vorig jaar beoordeeld als 'slechtste treinroute'. Volgens Jesper ligt de schuld daarvan bij vervoerder Veolia Transport, sinds 2006 uitvoerder van de treindienst. 'Ze kunnen in plaats van twee ook drie toestellen aan elkaar koppelen, maar dat doen ze niet. Hun klantvriendelijkheid is nul. Ze zijn alleen maar bezig met geld verdienen.'

Uit protest richtte Jesper vorige week een Facebook-pagina op: 'Veolia weg uit Limburg'. Die had woensdagmiddag al bijna 3500 likes, ongeveer evenveel als de pagina van Veolia Transport Nederland. Het kwam hem te staan op een dreiging van Veolia: als hij de pagina niet verwijderde, zou het vervoersbedrijf 'genoodzaakt zijn verdere stappen te ondernemen'. Later ontkende Veolia dat daarmee een gang naar de rechter werd bedoeld.

Beeld An-Sofie Kesteleyn

Bekend probleem

De actie van Jesper komt op een gevoelig moment. Begin november besluit de provincie Limburg wie de komende 15 jaar de vervoersrechten voor de hele provincie krijgt. Vorige week eiste Veolia nog in een kort geding dat de NS - die nu al de intercitydiensten naar Maastricht verzorgt - wordt uitgesloten van verdere aanbesteding. Veolia vreest onder andere dat de NS lager inzet bij onderhandelingen doordat zij verliezen in Limburg kan compenseren met andere verbindingen. De uitspraak volgt 16 oktober.

Sommige reizigers zouden juist graag zien dat de NS weer gaat rijden op de Maaslijn. 'Treinen van de NS zijn ook vol, maar zij hebben tenminste dubbeldekkers,' aldus student Bas (20), die dagelijks op en neer reist tussen Reuver en Venlo. 'Vertraging wordt bij de NS ook professioneler opgelost. Veolia maakt er soms wel een potje van.'

Veolia Transport erkent het probleem. 'De lijn is steeds populairder geworden: sinds 2006 is het aantal reizigers gestegen van 4,3 naar 5,4 miljoen per jaar. Vooral aan het begin van het schooljaar is de piek enorm. Wij vinden de ondercapaciteit natuurlijk erg vervelend en doen er alles aan om mensen met klachten te woord te staan.'

Dubbeldekkers

Aan de kwaliteit van het spoor kan Veolia naar eigen zeggen niet veel doen. 'Daar gaat de provincie Limburg over.' De Maaslijn, aangelegd in 1883, heeft geen elektrische bovenleidingen en slechts enkel spoor. In de regionale politiek wordt al jaren gepleit voor dubbel spoor, tot nu toe zonder succes. 'Dat is ook verschrikkelijk duur,' zegt Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid. 'Je kunt het beter zoeken in verhoging van frequentie en zitplaatsen per meter trein. Bijvoorbeeld door dubbeldekkers in te zetten.'

Dubbeldekkertreinen hebben vaak een bovenleiding nodig en kunnen daarom niet rijden op de Maaslijn. Maar in juni maakte staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld (PvdA) bekend dat de Maaslijn tussen 2016 en 2020 wordt geëlektrificeerd. Ook zullen stukken 'inhaalspoor' worden uitgebreid, zodat treinen elkaar vaker kunnen passeren. De totale kosten hiervan - 175 miljoen euro - worden gedeeld door het rijk en de provincies Limburg, Brabant en Gelderland.

Beeld An-Sofie Kesteleyn

Hoe de Maaslijn er in de toekomst precies uit gaat zien, moet nog blijken. 'Dat hangt af van wat de vervoerders nu gaan aanbieden,' zegt de Limburgse gedeputeerde Patrick van der Broeck (CDA). 'Maar de elektrische Maaslijn zal hoe dan ook zuiniger, stiller en sneller zijn en kan meer reizigers vervoeren. Ook komt er waarschijnlijk een directe sneltreinverbinding tussen Nijmegen en Maastricht.'

Hoewel Jesper sinds kort een kamer in Nijmegen heeft, blijft hij zich sterk maken voor het vertrek van Veolia. 'Het gaat me niet allen om mijn eigen belang, maar ook om dat van de duizenden mensen nog steeds in overvolle treinen moeten reizen. In het weekend ga ik sowieso altijd naar mijn ouders. En of ik op vrijdagmiddag nou om één uur of om zes uur ga: ik moet altijd staan.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden