De maand in statistieken: Parijs, KPN en Expeditie Robinson

De tragische gebeurtenissen in Parijs domineerden alle nieuwsmedia in de maand november. Dat zien we ook terug in de statistieken, uiteraard. Maar er is meer.

Beeld Sergey Zolkin

De liveblogs die de redactie tijdens en na de terroristische aanslagen in Parijs bijhield, werden alle heel vaak gelezen. Het meest gelezen stuk in de maand november had hier echter verrassend genoeg niets mee te maken. Een artikel over een grote storing bij KPN werd maar liefst 800.000 keer gelezen. Dit dankzij een hoge positie bij Google; iedereen die op 'KPN' zocht, kwam automatisch bij ons terecht.

Op nummer 2 staat een opiniestuk uit februari van dit jaar van Adjiedj Bakas: 'IS zal niet rusten voor Eindtijd is aangebroken'. Dit stuk bleek na de bloedige aanslagen relevanter dan ooit en werd dan ook veel gedeeld op Facebook. Datzelfde Facebook was ook goed voor de hoge leesaantallen voor het artikel dat wetenschapsredacteur Maarten Keulenmans schreef over het gerommel met de stemmen bij Expeditie Robinson.

1. Grote storing KPN grotendeels verholpen - 822.000 views
2. 'IS zal niet rusten voordat de eindtijd is aangebroken' - 763.000
3. Aanslagen in Parijs - 593.000
4. Liveblog: Parijs rouwt na bloedige aanslagen - 490.000
5. Liveblog: minstens 120 doden bij aanslagen Parijs - 469.000
6. Liveblog: Dood van brein achter aanslagen niet bevestigd - 379.000
7. Livblog: Leven in Parijs onder hoogspanning - 330.000
8. Liveblog: Nederland-Duitsland afgelast - 293.000
9. Expeditie Robinson knoeit met de stemvolgorde - 274.000
10. Liveblog: Voortvluchtige terrorist in Brussel gearresteerd - 268.000

Top3 via Blendle:

1. Hoe Kevin (26) de held van honderden bejaarden werd
2. Met nieuwe app altijd contact, ook zonder internet
3. 'Ik was een van de zedenmeesters van IS'


Beeld de Volkskrant

Video

We moeten het ook even over video hebben. Gaat groot worden. Ooit, in een ver verleden, was Volkskrant.nl (toen nog VK.nl) heel actief met video. En daarna een hele tijd niet. Inmiddels hebben we weer iemand in dienst die zich met video bezighoudt, een redacteur met de prachtnaam Rizky Gerilya. Een van de vruchten van zijn werk is de serie Zijn we in Oorlog? Dit is een serie korte video's waarin deze vraag wordt behandeld, onder anderen met Maarten van Rossem.

Maar liefst 94 procent van alle videoviews was afkomstig van het al eerder genoemde Facebook. Uiteindelijk zijn de video's zo'n 500.000 keer bekeken, waarvan 170.000 keer de video met Van Rossem. Belangrijker nog vinden we het gegeven dat mensen lang blijven kijken. Een forse 32 procent keek bijvoorbeeld de video met Van Rossem uit.

Social media is kortom niet onbelangrijk voor de verspreiding van onze prachtspullen. De top 5 via Facebook:

1. Dankzij die artsen ben ik geen extremist meer (1,7 miljoen bereik)
2. Expeditie Robinson knoeit met de stemvolgorde (957.000)
3. Seaworld stopt met omstreden orka-shows (932.000)
4. 'We kunnen niet zeggen: dit heeft niets met de islam te maken' (900.000)
5. Duurste appartement ooit in Amsterdam staat in de verkoop (797.000)

Bijzondere producties

Tot slot nog wat aandacht voor andere bijzondere producties die we deze maand maakten: een verhaal over een bombardement met een drone, beschreven vanuit een slachtoffer; een dataverhaal over terrorismecijfers; een serie videoverhalen met spectaculaire dronebeelden waarin getoond wordt hoe mensen omgaan met klimaatverandering; een serie interactieve visualisaties die de harde data achter de wereldwijde opwarming laten zien; een scrollverhaal over de vlucht van een Syrische fotograaf naar Nijmegen en een scrollverhaal over de weg van de rode modder.

Vergeten we nog wat? Ja, we vergeten wat: een twintig uur durende luistersessie van een cd-box van Bob Dylan, waarvan Gijsbert Kamer in een liveblog verslag deed. Twintig uur. Bob Dylan. Kijk, dat kan dan weer niet in de verder superieure papieren krant.

Beeld de Volkskrant
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden