De lotgevallen van een letseladvocaat

ER WAS eens een jonge advocaat die zich voor een schamel loon vreselijk inzette voor een Bureau voor Rechtshulp. Op een goede dag verscheen een onbekende man, die beloofde hem schathemeltjerijk te maken....

Theo Capel

Grisham is een voorbeeld van een thrillerschrijver voor wie publiekssucces en kritisch succes steeds verder uit elkaar lopen. Hij en zijn uitgevers over de hele wereld zullen daarover hoogstens op weg naar de bank een traantje wegpinken. En wat je verder ook over De claim kunt zeggen, het heeft in ieder geval meer vaart dan Het dossier, dat eraan voorafging.

Dat is meteen het einde van het goede nieuws.

Echt spannend wordt het verhaal over ongelooflijke, snel gekomen rijkdom en even snelle neergang niet. De onbekende man uit het begin blijft onbekend en Grisham doet eigenlijk niets meer dan een serie anekdotes opdissen over rechtszaken tegen grote ondernemingen die meestal eindigen met een schikking.

Een liefdesgeschiedenis speelt daar nog tussendoor. De vastgelopen relatie met zijn vriendin komt weer op gang als de advocaat het met een wulps model aanlegt. Dat die een beetje lesbisch zou zijn, helpt daarbij ook. Stilistisch stelt het ook allemaal weinig voor. Acht wat, zullen de fans denken, laat het oordeel maar aan ons over. Ook beginnende lezers kunnen zich in die discussie storten. Grisham heeft bij het schrijven speciaal met hen rekening gehouden.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden