De Lombard geniet voordeel

Voor aanvang van een competitiewedstrijd tegen een vereniging binnen de Amsterdamse grachtengordel reden bezoekende teams vaak eindeloos rond op zoek naar een parkeerplaats....

De locatie van het definitieve stadium van de EK-selectie wekte verbazing op: de Rotterdamse sociëteit 'de Lombard'. Eén van de drie viertallen in die vierdaagse strijd, Westra/van Eijck en Muller/de Wijs, speelt immers als 'de Lombard' in de Meesterklasse. Drie Rotterdammers: Berry Westra geeft cursussen in genoemde sociëteit, Simon de Wijs is er vanaf zijn juniorentijd kind aan huis en Willem van Eijck is nota bene eigenaar van de club. Die jongens voelen zich in eigen omgeving als een vis in het water en de Fries Bauke Muller heeft zoveel talent en routine dat hij zich overal waarmaakt.

In de halve eindstrijd startte de Lombard overdonderend en gaf de twee andere viertallen een gevoelig pak slaag. Schollaardt(Jacobs, Bertens/Bakkeren) moest na twee dagen de biezen pakken. Daarna volgde de apotheose in 140 enerverende spellen tussen de Lombard en Maas/Ramondt en Jansma/Verhees, in de competitie opererend als 't Onstein. Het hometeam startte met een voorsprong van 25 imps voortvloeiend uit de halve finale. Het wedstrijdbeeld veranderde in het geheel niet. De twee paren van de Lombard zaten comfortabel te kaarten, peuzelden als lunch een broodje uit eigen keuken en namen de worstelende paren van 't Onstein als dessert. Het verschil liep op naar 83 imps.

Duidelijk voordeel voor de Lombard en een knock-out binnen handbereik. Cees Sint verzuchtte het ooit als vugraph commentator: 'Of ze nu een dag of een week spelen, tien spellen voor het einde staat het toch gelijk.' Een formidabel herstel van 't Onstein dat in sneltreinvaart dichterbij kroop. De Lombard hield manmoedig stand, maar mocht zich uiteindelijk in de handen knijpen met de carry-over. De eindstand (273-250) maakte het geringe krachtsverschil duidelijk. Het was logisch dat het derde paar van het EK-team uit het verliezende viertal werd gekozen. Jan Jansma/Louk Verhees kregen de voorkeur.

Stilzitten leidt nooit tot winst. In diagram 1 waren beide paren van de Lombard volop in beweging.

Zie diagram 1

west noord oost zuid

-- 1* pas 1*

3* pas pas 3SA

pas 4* pas pas

pas -- -- --

Een vederlichte 1*-opening van noord, de Wijs, drukte oost uit de bieding. Na het 1*-antwoord verkoos west, Jansma, met slechts acht punten, een preëmptieve actie boven een bod dat de twee zwarte kleuren omschreef. De enorme klaverenfit was hierna historie. Na het voor de hand liggende 3SA van zuid, Muller, converteerde noord, de Wijs, naar de manche in harten.

west noord oost zuid

-- pas 1* 1*

1* 4* pas 4*

4* pas pas pas

Na een pas van noord opende oost, van Eijck, licht met 1*. Noord-zuid vonden ook op deze tafel het 4*-contract maar west, Westra, liet dat met zijn enorme verdeling niet spelen en drong aan met 4*.

In beide lijnen een manche. In noord-zuid ging 4* één down; het verlies van een slag in elke kleur was onvermijdelijk. Toch negen imps winst omdat de Lombard als oost-west 4* wel maakte. De agressie loonde.

Simon de Wijs nam in diagram 2 Anton Maas op een creatieve manier bij de neus.

Zie diagram 2

west noord oost zuid

-- pas 2* dbl

2* pas 2* 3SA

pas pas pas --

West kwam uit met *9 voor *B van zuid, Maas, die *B (*2, *4, *5) speelde en daarmee aan slag bleef. Het speelplan van de leider met honderd procent maakkans - *V immers in west: *A om een eventuele tweede schoppen van west op te halen; *A en harten naar *10; *H, uit zuid *2 weg; met *10 naar west van slag en zuid krijgt een ruiten of klaverenslag cadeau.

Zo gedacht zo gedaan: *A, *3, *8, *7. Een harten uit zuid, west *9, noord *10 en in oost, de Wijs, een diabolische *V die Maas danig uit het evenwicht bracht. Oost speelde klaveren voor *10 van west die klaveren vervolgde voor *V. De leider speelde ruiten voor *V van west die klaveren doorspeelde en met *A aan slag kwam voor twee down.

Op de andere tafel hetzelfde begin; alleen oost nam *B wel met harten vrouw en speelde klaveren voor *10 van west die klaveren doorspeelde waarna de leider niet verder kwam dan acht slagen.

Harten vrouw duiken was met andere woorden niet noodzakelijk maar je hebt als tegenspeler niet altijd de tijd om rustig over een dergelijke coup - in dit spel met *V - na te denken, dan verraad je alles.

En inderdaad maakt zuid met *H in de tweede slag een snel einde aan het spel.

In diagram 3 benutte Berry Westra ten volle de informatie die hij aan het bieden ontleende.

Zie diagram 3

west noord oost zuid

-- -- 2* dbl

pas pas redbl pas

2* dbl redbl pas

2* pas pas 3*

pas 3SA pas pas

pas -- -- --

De 2*-opening was er een uit de 'random'-school: een hand met 0-5 punten, louter met destructieve intentie. Oost-west ontsnapten vakkundig - via twee sos-redoubletten van oost - naar het veilige 2* waarna zuid een raadselachtig 3* produceerde en noord met 3SA in de roos schoot.

Oost kwam uit met harten voor het aas in zuid. De leider, Westra, speelde drie keer ruiten, constateerde een vierkaart ruiten in west en bleef afhankelijk van de juiste aanpak in de schoppen. Het redoublet op 2* door oost wees sterk naar zowel een vierkaart in harten als schoppen waardoor de noord met de winnende speelwijze op de proppen kwam: *V en schoppen naar *10 voor tien slagen.

Op de andere tafel boden oost-west niet tussen en bereikten noord-zuid 4*. West kwam uit met *V gedoken door de leider. Harten na voor het aas en zuid trok troef met schoppen naar de vrouw en schoppen naar het aas. Het contract was nog altijd mogelijk; zuid kon kiezen uit de ruiten drie-drie zodat op de dertiende ruiten een klaveren uit zuid weg kon, of *A bij oost. Zuid koos voor dit laatste, speelde ruiten naar *H en klaveren uit de dummy, met een down als resultaat. De leider troostte zich met de gedachte dat de ruiten vier-twee verdeeld zaten en ook die optie niet winnend was. En schoppen naar de vrouw gevolgd door schoppen naar *9? Zonder aanwijzing uit het bieden is dat nu eenmaal een onmogelijkheid.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden