De link tussen Marvin Gaye en Belgisch eten

Hij had een tafeltje gereserveerd bij Marvin in 14th Street. Belgisch bier, een Leffe blond voor haar, een Stella voor hem. Naast hun zitje voor twee was een grote muurschildering van Marvin Gaye. Constance bestelde de specialiteit van het huis, gebraden kip en boerenkool met jus. Spero koos een entrecote met blauwe kaas en bordelaisesaus.

'Ik snap de link tussen dat Belgische eten en Marvin Gaye niet', zei Constance. Spero: 'Op het eind van zijn carrière is hij naar Oostende verhuisd, aan de Belgische kust. Daar ging hij heen om clean te worden. Is hem gelukt ook. Hij zei dat het de gelukkigste tijd van zijn leven was.'

Spero Lucas, 29 jaar, 1 meter 85, 84 kilo, stevig postuur, zwart, kortgeknipt haar, Irak-veteraan. Na zijn terugkeer uit het Midden-Oosten deed hij wat beveiligingswerk en was 'stille uitsmijter' in clubs.

In zijn zeventiende boek introduceert de Amerikaanse auteur George Pelecanos een nieuwe hoofdpersoon. Als Stephen King hem in een blurb 'misschien wel de grootste levende Amerikaanse misdaadschrijver' noemt, is dat wellicht iets te uitbundig, maar hij is zonder twijfel een van de beste hedendaagse auteurs.

De setting van zijn boeken: Washington DC, waar in de schaduw van het Witte Huis de verhalen over criminaliteit, racisme, armoede, drugs en geweld voor het oprapen liggen. Hij hanteert een strakke pen, waarmee hij aan de hand van zijn personages milieus en tijdsbeelden schildert, op een directe, onopgesmukte toon. In de koude werkelijkheid, verpakt in fictie, weet hij ook onderwerpen als muziek, films, sport, auto's, kleren, eten, een plaats te geven.

Spero Lucas heeft, zoals de titel - Het aandeel (The Cut) - aangeeft, voor zichzelf een baan bedacht. Hij haalt gestolen spullen terug en vraagt daarvoor 40 procent van de waarde ervan. Daarnaast doet hij ook klussen voor een advocaat. Als door zijn onderzoek een jongen wordt vrijgesproken van joyriding vraagt diens vader, Anwan Hawkins, hem naar de gevangenis te komen, waar hij vast zit wegens drugshandel.

Hij handelt alleen in marihuana en heeft een opdracht voor Lucas. Vanuit het buitenland laat hij pakketten met marihuana op willekeurige (bestudeerde) adressen in de stad bezorgen. De koeriers zetten ze voor de deur - niemand thuis. Hawkins jonge helpers pakken ze even daarna mee. Maar de laatste zendingen bleken al weg te zijn. Voor Lucas zit er een fors bedrag in als hij ze weet terug te brengen.

'Ze zagen er beslist niet uit als watjes, maar ze waren geen criminelen en ze deden ook niet alsof ze dat waren. ... Ze waren jong, woonden in de stad en verdienden omdat het zo uitkwam de kost met de handel in marihuana.'

De twee jonge adjudanten van Hawkins worden met empathie beschreven, zoals de gelegenheid waar ze met Lucas eten - dé zwarte diner van de oude stad, met eten, muziek en een fantastisch vet ontbijt - aangename beelden oproept.

Maar dan, niet veel later, in een auto, zegt de ene jongen 'mama', als een kogel zijn wang doorboort, waarna een fontein van vlees en bloed tegen het dashboard blaast. De andere jongen brengt zijn hand omhoog en wordt door zijn handpalm en zijn slaap geschoten.

Een protagonist die zijn land gediend heeft en zijn plaats in de maatschappij zoekt. Misdadigers die bestreden moeten worden. Familiewaarden, een belangrijk onderwerp in alle boeken, vaders en zonen, moeders en broers. Raciale verhoudingen, dit keer origineel gemengd.

En wandelingen door de stad, die als personage zowel attractief als angstaanjagend levend wordt. De kracht van Pelecanos, die ook aan de uitmuntende tv-series The Wire, The Pacific, en Treme (New Orleans na Katrina) beeldende bijdragen leverde.

George Pelecanos: Het aandeel.

Uit het Engels vertaald door Ernst de Boer en Ankie Klootwijk.

Anthos; 280 pagina's; € 15,-, na 15 april € 19,95.

ISBN 978 90 414 1923 1.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden