De Lexus LC 500h voelt, klinkt en rijdt als een echte sportauto

Autotest

Speciaal voor de Europese markt schroefde Toyota een versnellingsbak in elkaar die niet aanvoelt als elastiek maar de pit heeft van een echte sportkar. Werkt het? Reken maar!

De Lexus LC 500h. Foto epa

Er waren wat klachten over de hybride aandrijving die Toyota gebruikt in zijn Prius. Vooral van journalistentypes overigens, wier ongenoegen eruit bestaat dat bij flink optrekken de continu variabele transmissie (cvt) de motor naar hoge toerentallen jaagt, waardoor de auto de auditieve aantrekkingskracht krijgt van een tandartsboor. Accelereren in een Prius voelt alsof je aan een lang elastiek wordt voortgetrokken. Hier is zelfs een officiële term voor: het rubberbandeffect.

Zeg tegen Toyota nooit dat ze op technologisch gebied steken laten vallen, want dan zetten ze alles op alles om het tegendeel te bewijzen. Dus ontwikkelde het concern een compleet nieuwe hybride aandrijving en plaatste die in welgeteld twee modellen: de zakenauto LS en de LC 500h van dochter Lexus. U leest het goed: Toyota ontwikkelde een nieuwe aandrijflijn voor twee modellen, die vanwege hun exorbitante prijs ook nog eens mondjesmaat verkocht zullen worden. Gewoon omdat het kan. En om het journalistenvolk het zwijgen op te leggen.

Europese klacht

'Het was vooral een Europese klacht', zegt Stefan Ramaekers, technisch specialist bij Toyota Europe en betrokken bij de ontwikkeling van het nieuwe Multi Stage Hybrid-system. 'Japanners en Amerikanen hoorde je er nauwelijks over. Maar doordat Europeanen gewend zijn aan een handbak, valt het hier meer op.'

In een Prius is het effect misschien niet zo erg, maar in een sportwagen zoals Lexus die wilde bouwen, past de cvt niet. 'En er was een tweede probleem', zegt de Vlaming. 'Een Prius is in de stad heel zuinig, maar de efficiencywinst op de autostrada is minder groot.'

Werk aan de winkel dus. De technici gingen aan de slag en vonden een oude oplossing voor een nieuw probleem: ze plaatsten een reguliere automatische transmissie áchter het hybridesysteem.

Lees verder onder de afbeelding

Gereden Lexus LC 500h
Motor 3,5 liter V6 met 10-traps Multi Stage Hybrid
0-100 5 sec.
Verbruik 6,4 l/100 km
Praktijkverbruik 7,7 l/100 km
Prijs v.a. 116.495 euro
Gereden model inclusief Touring Pack met onder meer alcantaraleder, actieve vierwielbesturing en sportstoelen (10.950 euro)
Prijs met V8-motor 166.630 euro

Foto Volkskrant Infographics

Rhythmic shifting

Door een 'gewone' transmissie toe te voegen konden de engineers tien versnellingen creëren, wat het sportwagengevoel versterkt. Ze voegden nog een trucje toe, dat rhythmic shifting wordt genoemd: tijdens het versnellen blijft de auto even lang in elke versnelling, net als bij een racewagen. 'Opschakelen klinkt nu als whèp whèp whèp whèp', imiteert Ramaekers. 'In plaats van whèp whèèèp whèèèèèp whèèèèèèèèp.'

Nog een voordeel: met deze Multi Stage Hybrid kan de brandstofmotor bij hoge snelheden lagere toeren draaien. Bij 160 kilometer per uur constant zoemt de V6 1.200 toeren, slechts iets meer dan bij een stationair draaiende motor. Doordat de elektromotoren geregeld een duwtje in de rug geven, kan de benzinemotor heel zuinig lopen: bij 120 constant is een verbruik van 7,5 liter benzine per 100 kilometer realistischer, aldus Ramaekers. Blik haalde in de praktijk vergelijkbare cijfers. Niet slecht voor een auto van twee ton.

Vermaak: honderd

Werkt het? O, zeker. Het systeem schakelt snel en voelt als een 'gewone' auto. Aan niets merk je dat er constant een complexe choreografie wordt uitgevoerd tussen twee elektromotoren en de V6. De LC 500h voelt, klinkt en rijdt als een echte sportauto. Daarbij ziet hij er geweldig uit. De knallende Lexuslijnen zullen niet iedereen bekoren, maar het oogt in elk geval anders dan wat er uit de Duitse renstallen komt. De uitvoering met de meesturende achterwielen stuurt ook nog eens formidabel. Het interieur is prachtig en heeft aardige grapjes, zoals de opzij schuivende kilometerteller, die een schermpje met extra informatie toont als de bestuurder dat wil. Nut nul, vermaak honderd.

Als we het salaris van de voltallige Blikredactie bij elkaar zouden leggen, zouden we hem nog niet kunnen betalen. Maar als dat wel kon en ik moest kiezen tussen bijvoorbeeld de Porsche Panamera (ook aardig) en deze, dan is de keuze snel gemaakt. Vond ook de jonge achterban die opgevouwen op de kleine achterbank zat, terwijl ze in de Panamera toch een zee aan ruimte hadden. 'Déze!', luidde het unanieme oordeel van de 9- en 12-jarige jury.

Oké. Nemen we de blauwe.

Vette gorgel

De LC500 wordt ook geleverd met een oldskool brullende V8-motor zonder turbo (die klinken mooier). De prestaties van beide zijn ongeveer gelijk, maar de hybride evenaart uiteraard niet het auditieve aspect van de V8. Wie in Nederland de V8 koopt, betaalt dan wel een hoge prijs voor zijn vette gorgel: de aanvangsprijs van beide types is gelijk, maar door extra CO2-belasting is de V8 aan bpm 50 duizend euro duurder dan de hybrideversie.

Meer over