De Lexus CT 200h heeft een make-over gekregen

Lexus komt met een nieuwe versie van zijn hybride instapmodel. Nou ja, hybride... De CT200h doet het vooral op een benzinemotor. Een heel zuinige, dát wel.

De Lexus CT 200h.Beeld ap

De Lexus CT 200h is aan een tweede facelift toe. U was het vermoedelijk ook niet opgevallen, maar de auto uit 2011 heeft opnieuw een make-over gekregen. De luxe hatchback heeft nu een kittig afdakje bij de achterklep, nieuwe led-achterlichten, een reuzegrille en zou daarmee eigenlijk best een mooie Golf 7 zijn. Behalve wat onbelangrijke ex- en interieurdetails is de auto vooral grotendeels hetzelfde gebleven. En dat is prima - op onze fittie met de elektronica na, maar daarover straks.

In de communicatie rond al dit fraais wordt voortaan het aantal elektrische kilometers niet meer genoemd. Hij rijdt namelijk maar 200 meter op zijn batterij en dat is best bescheiden voor een auto met een H in de type-aanduiding.

Zuinige 4-cilinder

De H staat voor hybride en dat betekent dat we dus behalve de rustige en zuinige 4-cilinder benzinemotor - dezelfde 1.8 als in de Toyota Auris en de Prius - ook nog een elektrische aandrijving hebben om pakweg 2 kilometer milieuvriendelijk voort te bewegen. Vergeleken met echt elektrische auto's stelt dat tegenwoordig zo weinig voor dat hullie van Lexus er voortaan liever het zwijgen toe doen.

De elektrische aandrijving is de hulpsinterklaas van het zuinige rijden: hij bestaat, doet zijn werk in stilte, maar we praten er niet over.

En daarmee zit Toyota's luxemerk niemand in de weg. Bij het wegrijden gaan de eerste 20 meter inderdaad in aangename stilte en dan pas horen we ook de benzinemotor meedoen. Zelfs als je in de elektrische EV-modus gaat rijden (naast Normaal en Sport allemaal achter één knop), blaast de benzinemotor na luttele meters direct weer zijn partijtje mee.

Gereden Lexus CT 200h Hybrid

Prijs vanaf euro 29.195. Gereden model: euro 42.180.

Afmetingen (lxbxh)4,35x1,77x1,46 meter Motor 136 pk (gecombineerd elektrisch benzine) met automatische transmissie

Verbruik4,1 l/100km (opgave), 5,7 l/100 km (test)

Het enige minpunt

Van binnen valt sinds de restyling vooral het grotere beeldscherm op. Van de sterk verouderde 7 inch, ging Lexus naar ruim 10 inch. Maar wie denkt dat daarmee ook de interface van de navigatie is aangepast, komt bedrogen uit.

En dat is dan ook het enige minpunt van deze luxe Golfvervanger. De navigatie, en alle andere functies op het scherm, laat zich bedienen met een joystick en een ouderwetse ploing als feedback. Natuurlijk zal het wennen en natuurlijk kun je de elektronica na wat oefening bedienen zonder in razernij te vervallen, maar als ik de navigatie op het scherm had gevolgd had ik onnodig hele stukken van Nederland gezien in plaats van eenvoudig woon-werkverkeer over korte afstand.

Ook de stembediening en ik hadden geen klik: de opdracht 'zoek adres' leverde een woonhuis in Veghel, het commando 'navigatie' begreep een snackbar in Warmond en met 'help', 'ga terug' of 'stop', raakten we alleen maar verder van huis. Gelukkig voorziet de middenconsole in een vakje waar precies Google Maps in past. Ploing.

Autorijden en entertainment

Ik ben nog van de generatie die spreekt van een 'radio' in de auto. Dat is natuurlijk een schromelijke onderschatting van het uitgebreide audio- en entertainmentsysteem dat tegenwoordig in de betere automobielen is gestoken. Het heeft helaas niet mijn natuurlijke interesse, ik vind autorijden al entertainment genoeg.

En ook bij deze Lexus viel me pas bij het bestuderen van de prijslijst iets bijzonders op. De prijs van het Mark Levinson Premium Surround System met Dolby Digital surround sound en dertien luidsprekers met name. Levinsons claim to fame is dat hij in 1969 bij Woodstock achter de knoppen zat, dus dan weet u het wel. Prima dingetje, daar niet van, maar als je altijd naar BNR's praatradio luistert een tikkie overkill. Maar hallo, 1.090 euro is natuurlijk geen geld voor zo veel fijns.

Nog even over die bescheiden hoeveelheid elektrische meters: is dat erg? Welnee. Het zal ons eigenlijk een zorg zijn hoe de auto zich voortbeweegt, als dat maar stil en zuinig gebeurt. Daarin is Lexus dus geslaagd, want de CT200h staat nummer 4 op de lijst met zuinige middelgrote auto's van ANWB en Natuur en Milieu.

Geen stekker

De Lexus CT200h is een hybride zoals hybride is bedoeld. De firma adverteert met 'stekkerloze hybride!' en zet daar een uitroepteken achter om te benadrukken dat zulks een voordeel is. Dat klopt voor wie opziet tegen gedoe met een oplaadsnoer. Dat geldt niet voor het voordeel van een gegarandeerde parkeerplek in het centrum van veel steden, waar elektrische oplaadplekken worden aangeboden.

Wat de elektrische range betreft: die is 'ongeveer 2 kilometer'. Maar daar merkt de automobilist niks van, aangezien de benzinemotor vaak eventjes wordt geholpen door de elektromotor, en de batterij tussendoor ook wordt opgeladen bij het remmen. Wie uitsluitend elektrisch zou willen rijden - zolang de batterij strekt - mag niet harder dan 45 km/u, anders doet de benzinemotor weer mee.

Zo zuinig als de ANWB (in een ingewikkelde rekenarij van TNO en gebruiksgegevens van Travelcard) kregen wij de auto niet, maar 5,7 l/100 km komt behoorlijk dicht in de buurt van de TNO-cijfers van 5,4 l/100 km. En dat is dus inclusief 200 kilometer soms elektrisch rijden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden