Column

'De laatste keer dat Feyenoord kampioen werd, betaalden we nog met guldens'

De strijd om een nieuw stadion voor Feyenoord toont hoe de club uit Rotterdam-Zuid ervoor staat. Veel woorden, geen daden, schrijft Paul Onkenhout, redacteur van de Volkskrant, in zijn column 'De Twaalfde Man'.

Beeld anp

Donderdag was het 77 jaar geleden dat in Rotterdam een stadion in gebruik werd genomen dat later door iedereen de Kuip zou worden genoemd. Op 27 maart 1937 versloeg Feyenoord in Stadion Feijenoord het Belgische Beerschot met 5-2. Het eerste doelpunt werd gemaakt door Leen Vente, de aanvaller die in Rotterdam een café uitbaatte met de naam Sportcafé Leen Vente.

De Kuip is een prachtig voetbalstadion, maar niet erg modern. Dat kan ook bijna niet anders na 77 jaar. De tijd is voorbij dat toeschouwers op de fiets naar het stadion kwamen, de brand in een sigaar staken, met een hoed op hun hoofd in de regen gingen zitten en na de match een glas pilsener dronken in Sportcafé Leen Vente.

Het ligt dus voor de hand dat een nieuw stadion wordt gebouwd; een stadion met meer comfort, meer voorzieningen en, niet in de laatste plaats, meer ruimte voor sponsors. Ook de tijd dat clubs hun begroting rond kregen dankzij de recettes en een paar reclameborden, ligt achter ons, helaas.

Beeld anp

Er is nog een andere reden om te pleiten voor wat door de bouwlobby de 'SuperKuip' wordt genoemd. Het is de enige manier om ervoor te zorgen dat Feyenoord eindelijk eens gaat presteren op een niveau dat past bij de grootte van de club.

In 2008 werd voor de laatste keer een prijs gewonnen, de nationale beker. De laatste keer dat Feyenoord landskampioen werd, in 1999, betaalden we nog met guldens en belden we met een vaste telefoon. De één na populairste club van Nederland presteert ondermaats en wat er ook wordt geprobeerd om dat te veranderen, niets helpt.

De bouw van een nieuw stadion stuit op veel verzet. In het voetbal tellen sentimenten nu eenmaal net zo zwaar als zakelijke argumenten. Het best georganiseerd is oppositiepartij Red De Kuip , die zichzelf op een professionele site aanprijst als 'Aantoonbaar het beste voor Feyenoord!' en sinds 2012 pleit voor een verbouwing van het oude stadion.

Het plan voorziet onder meer in een 'vrijhangende derde ring'. De supporters worden gouden bergen in het vooruitzicht gesteld. Als wordt gekozen voor het plan van Red De Kuip, wordt Feyenoord per tien jaar gemiddeld vier keer landskampioen, speelt de club één keer in de twee à drie jaar in de Champions League, groeit het spelersbudget van 12,5 miljoen euro per jaar naar minimaal 27 miljoen en verdubbelt de omzet van 40 miljoen naar 85 miljoen - meldt de actiegroep zelfverzekerd.

Meteen doen, zou ik zeggen als ik Feyenoord-supporter was, maar zo makkelijk laten de lobbyisten van de nieuwe 'SuperKuip' zich niet verslaan. Achter deze groep gaat bouwbedrijf VolkerWessels schuilt, wat veel verklaart.

Ook met dit plan gaan de tijden van Ove Kindvall en Willem van Hanegem herleven en wordt Feyenoord eindelijk weer een topclub. Het is aandoenlijk om te zien hoe de bouwgigant de supporters probeert te paaien. Gelukkig sta ik op de maillijst.

Als VolkerWessels zijn gang mag gaan, blijven de sfeer en magie van de Kuip behouden, sterker nog, de tribunes komen nog dichter op het veld. De 'klassieke Kuipstructuur met ovale tribune-ringen blijft', er komt een staantribune achter een van de doelen en de 'clubkleuren komen terug in het stadion.'

Voor de supporters die er nu nog niet van overtuigd zijn dat een nieuw stadion veruit te prefereren is boven een verbouwing van het oude, is er de toezegging dat de klep van de spelerstunnel wordt hergebruikt, uit 'respect voor de clubtraditie'. Ook de aanbeveling 'Rauwe Rotterdamse architectuur uit staal en beton' vind ik goed gevonden.

De 'Kuip-troika' is niet te benijden. De commissarissen Van der Vegt, Van Sluis en Vervat steken bij alle partijen hun licht op en zullen Feyenoord in april een advies geven. Intussen verpietert Feyenoord op de vijfde plaats van de eredivisie.

Veel woorden.
Geen daden.

Paul Onkenhout is redacteur van de Volkskrant.
Reageren? twaalfdeman@volkskrant.nl

Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden