De kwestie van het jongerenbrein

Volgens de ontwikkelingspsychologen Eveline Crone en Maurits van der Molen (Opinie & Debat, 10 april) weten we niet waarom meisjes het tegenwoordig in het onderwijs beter doen....

Deze neurobiologen voerden het langere rijpingsproces van de hersenen van jongens als belangrijk argument aan. Jolles benadrukte bijvoorbeeld het belang van opvoeding en onderwijs voor de ontwikkeling van het brein, en hij illustreert met voorbeelden dat het brein van jongens (met name de gedeelten die verantwoordelijk zijn voor planning en taal) zich wat langzamer ontwikkelt.

Jongens zijn niet minder intelligent, maar rijpen wat langzamer, en hierdoor komen zij in het onderwijs gemakkelijk op achterstand.

Vandaag reageren Louis Tavecchio, Lauk Woltring en Bas Levering op Crone en Van der Molen. Zij vinden hun reactie onjuist, diskwalificerend en weinig respectvol, en bovendien onvolledig, hoewel zij onenigheid tussen geleerden op zichzelf toejuichen.

Maar inmiddels is de vraag niet alleen hoe groot de verschillen zijn, betogen ze, maar vooral hoe zowel meisjes als jongens beter hun talenten kunnen ontwikkelen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden