De kunst van de Turkentas

De bijdrage van Hong Kong aan de recente Biennale van Venetië bestond uit een Chinees theehuis waarvan de wanden en de vloer bekleed waren met rood-wit-blauw gestreept plastic; ook de lampions en de krukjes waren vervaardigd uit het materiaal dat we in Nederland vooral kennen van het handige ding dat...

Bedenker van het streperige theehuis was Stanley Wong, een beroemd kunstenaar en grafisch ontwerper die onder zijn artiestennaam Anothermountainman in de tweedelige uitgave Redwhiteblue , here/there/e verywhere laat zien welke opvallende rollen het roodwit-blauwe plastic speelt in de metropool Hong Kong, vanouds een van de grootste producenten van het sterke en uiterst goedkope materiaal.

Je kunt er geen straathoek omslaan of je wordt geconfronteerd met wat daar simpelweg redwhiteblue (RWB) heet. Volgens Stanley Wong is het zelfs een symbool voor de vooruitgang en de niet aflatende groei van de stad.

Het eerste deel van Redwhiteblue toont foto's van de productie en de vele praktische toepassingen. Meest verbreid is ook in Hong Kong de genoemde tas, na dertig jaar massale productie wereldwijd populair bij vakantiegangers, landverhuizers en daklozen. Maar het gestreepte plastic kan tevens dienen als zonwering, als marktkraam of als tijdelijk omhulsel van de immer talrijke sloop- en bouwwerken in Hong Kong.

Opzienbarender zijn de beelden in deel twee, omdat daaruit blijkt dat ook kunstenaars en designers zich de laatste tien jaar meester hebben gemaakt van het rood-witblauw-plastic. Architectuurconsultant Kent Lui overspande met een blauwwitte variant, die aan een immense hangmat doet denken, een binnenplaats. En wie ze volstouwt met schuimplastic kan van pakweg vijftien Turkentassen een comfortabel ameublement samenstellen. Stanley Wong zelf maakte voor zijn project Building HongKong gebruik van alle leverbare kleurvarianten, die hij vervolgens verknipte, herschikte en aaneennaaide tot posters, opgespannen doeken en ruimtelijke installaties die de stomende metropool haar hoogbouw verbeelden en verheerlijken. Waarmee het materiaal van een tamelijk armoedig massaproduct is doorgedrongen tot high culture. Beide boekdelen zijn op Japanse wijze gebonden rood-wit-blauw plastic en verpakt in, jawel, een schattig Turkentasje.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden