De kracht van Taiwanese cinema

Flowers of Taipei is een documentaire over de kracht van de Taiwanese cinema. Het IFFR koppelde er een retrospectief aan.

Kuei-Mei, a Woman (1985) van regisseur Chang Yi is op het IFFR te zien. Beeld X

Als ik een van hun films kijk, val ik altijd in slaap.' Het lijkt niet echt een compliment, maar de Thaise regisseur en Gouden Palm-winnaar Apichatpong Weerasethakul weet overtuigend uit te leggen waarom het dat juist wél is. Hij heeft het over collega's als Hou Hsiao-Hsien en Edward Yang, die in de vroege jaren tachtig hun naam vestigden als voormannen van de Taiwan New Cinema, een verfrissende filmstroming die internationaal veel invloed had.

Waarom in die jaren uitgerekend in Taiwan de filmkunst werd vernieuwd, maakt IFFR-programmeur Chinlin Hsieh (zelf afkomstig uit Taiwan) duidelijk in haar documentaire Flowers of Taipei - New Taiwan Cinema. Van Tokio tot Parijs, van Buenos Aires tot Rotterdam zocht ze filmmakers en -kenners op om over de Taiwanese cinema te praten. In zijn huis in het noorden van Thailand legt Weerasethakul uit: 'De films hadden een speciale kracht; kijkers werden in een andere wereld gebracht en konden zichzelf achterlaten. Heel rustgevend.'

Droomopwekker

Film als droomopwekker: het is een mooie aanbeveling, maar de New Taiwan Cinema had nog meer te bieden. De films waren net zo goed vitaal en actueel, realistisch en persoonlijk. Ze onderscheidden zich van Chinese films in die jaren door hun nadruk op individuele verhalen en gevoelens, maar op de achtergrond speelde de grotere geschiedenis altijd een rol.

Het filmfestival in Rotterdam greep de nieuwe documentaire van Hsieh aan om een klein maar fijn retrospectief te organiseren van Taiwanese films uit de jaren tachtig. Naast het vroege werk van Hou Hsiao-Hsien en Edward Yang komen ook minder bekende regisseurs als Wang Tung en Chang Yi aan bod. De films zullen in Rotterdam worden vertoond zoals ze bedoeld zijn: niet digitaal, maar op 35mm-film. Dat is goed nieuws, want de zachte, fluweelachtige beelden van Hou Hsiao-Hsien komen nergens beter tot hun recht dan op 35mm.

De documentaire Flowers of Taipei en het mini-retrospectief Made in Taiwan maken deel uit van het IFFR-programma Signals: Regained. Zaterdag 24/1 is er in de foyer van Lantaren/Venster een Critics' Talk met regisseur Chinlin Hsieh

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden