De kraamhulp en De ingreep

Te veel details, toch een onvervalste pageturner. Met meesterlijk slot

Esther Verhoef: De kraamhulp

***


Anthos; 331 pagina's; euro 19,95.


Carla de Jong De ingreep

**


A.W. Bruna; 344 pagina's; euro 17,95.


Op het omslag van Carla de Jongs De ingreep staat de aankondiging 'literaire thriller', met op een rode sticker: 'Voor fans van Suzanne Vermeer'. Zou de uitgever beseffen dat deze aanprijzing nogal innerlijk tegenstrijdig is? Zoiets als een cd van Janine Jansen met de tekst: 'Klassieke muziek - Voor fans van André Rieu.' Hoe verdienstelijk de vakantiethrillers van Suzanne Vermeer het ook in de boekhandel doen, niemand zal in ernst beweren dat deze verhalen literaire allure hebben.


Ook De kraamhulp van Esther Verhoef wordt gepresenteerd als 'literaire thriller'. Uitgevers kunnen het kennelijk niet laten hun producten op te sieren met die claim to fame. Maar wat willen ze emee beweren?


Het minste dat je van een literaire tekst mag verwachten is oorspronkelijkheid in het taalgebruik, met beelden en formuleringen die je bijblijven. Daarin schieten beide auteurs tekort. Hun proza is op zijn best vlot leesbaar, maar de stijl wordt nergens memorabel.


In het geval van Carla de Jong komt daarbij dat ze zich heeft vertild aan de compositie. Het verhaal, over borstkankerpatiënten en verwikkelingen in een groot ziekenhuis, wordt vanuit vier personages verteld. Dat komt de helderheid niet ten goede, vooral niet doordat de schrijfster probeert de spanning op te bouwen door middel van kinderachtige spelletjes met de chronologie. Menig hoofdstukje eindigt met een cliffhanger die een paar bladzijden verder geen inhoud of relevantie blijkt te hebben. Vermoeiend voor de lezer.


Carla de Jongs vorige medische thriller, Serpent (2009), schetste een onderhoudend, levensecht lijkend beeld van een psychiatrisch centrum en van het politiewerk. De ingreep benadert een enkele keer die kwaliteit, vooral in de beschrijving van de moderne alles-moet-anderscampagne die op de onwillige staf van het ziekenhuis wordt losgelaten. Maar een thriller, zeker een literaire, hoort meer te bieden.


Esther Verhoef weet wél hoe je een geraffineerde plot moet construeren en de suspense kunt opvoeren. In De kraamhulp is vrijwel vanaf de eerste pagina duidelijk dat de gedienstige kraamverzorgster van het jonge Rotterdamse gezin in werkelijkheid een levensgevaarlijke psychopate is. Toch lees je met stijgende nieuwsgierigheid door, want de ware achtergrond van de zich ontvouwende tragedie wordt knap gedoseerd onthuld.


Net als bij Carla de Jong had het boek zeker aan kwaliteit kunnen winnen door het schrappen van details. Maar bij Esther Verhoef stap je gemakkelijker over de overbodige details heen. De spanning maakt alles goed. Zelfs de actie- en geweldscènes - zoals vaker in Nederlandse thrillers niet erg geloofwaardig beschreven - doen weinig afbreuk aan de vaart. De kraamhulp is een onvervalste pageturner, met een meesterlijke laatste plotwending in de slotzinnen.


De kraamhulp, deze week verschenen, staat nu al op nummer 1 van de CPNB bestsellerlijst

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden