De koers van het kabinet is duidelijk: Lelystad Airport moet in 2019 open

Het kabinet blijft afkoersen op het openen van Lelystad Airport per 1 april 2019, ondanks de verwachte geluidsoverlast voor omwonenden en de grote fouten die op het dossier zijn gemaakt. Bij een debat in de Tweede Kamer over het controversiële vliegveld zei minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) de fouten te 'betreuren', maar dat uitstel nog geen optie is.

Een kaart met aanvliegroutes rond Lelystad Airport. Foto anp

De Kamer debatteerde dinsdagavond over de toekomst van Lelystad Airport. In oktober bleek dat er forse rekenblunders in de milieueffectrapportage (mer) over het vliegveld zaten. De verwachte geluidsoverlast door overvliegende vliegtuigen bleek groter te zijn dan deze mer voorspiegelde.

Eerder werd al duidelijk dat de herindeling van het Nederlandse luchtruim jarenlange vertraging had opgelopen. Daardoor moeten vliegtuigen van en naar Lelystad Airport tot in 2023 laag over de omliggende provincies vliegen. Doen zij dat niet, dan zitten ze het Schiphol-verkeer in de weg.

Uitstel tot 2023

Kritische omwonenden, die zich verenigden in een bewonersdelegatie, boden de minister begin december een rapport aan met daarin de enige voor hen acceptabele uitweg: uitstel van de opening van Lelystad Airport tot ten minste 2023. Dan is de herindeling van het luchtruim af en kunnen de vliegtuigen sneller naar grotere hoogten stijgen (of later dalen). De oppositie schaart zich inmiddels achter dat standpunt, bleek bij het debat van dinsdag.

Alle oppositiepartijen pleiten voor uitstel van Lelystad tot de herindeling er is. Sommige partijen, zoals GroenLinks en de Partij voor de Dieren, willen zelfs afstel. De coalitiepartijen betoonden zich minder gecharmeerd van het idee om Lelystad uit te stellen. Ligt het aan CDA of VVD, dan stijgt het eerste vliegtuig op 1 april 2019 op.

Burgemeester van Oldebroek biedt een petitie aan aan Kamerleden. Foto anp

Gebrekkige communicatie

De 'groenere' coalitiepartners D66 en ChristenUnie houden een slag om de arm. 'Lelystad Airport gaat er natuurlijk komen, maar voor de ChristenUnie is de openingsdatum nog geen gelopen race', zei CU-Kamerlid Eppo Bruins. Vooralsnog wachten de coalitiepartners tot maart met hun beslissing. Dan wil de minister een mer zónder fouten presenteren - en wordt duidelijk hoe groot de geluidsoverlast tot 2023 precies wordt.

Minister Van Nieuwenhuizen (VVD) gaf dinsdag grif toe dat er genoeg fouten zijn gemaakt op het dossier-Lelystad. De gebrekkige communicatie richting de omwonenden, die pas deze zomer hoorden hoe laag de vliegtuigen zouden overvliegen, was volgens haar de grootste fout. Dat betekent niet dat zij van plan is om de opening van Lelystad Airport uit te stellen. 'Het is echt geen kleinigheid om te zeggen dat Lelystad maar later moet openen.'

Ook het sneller hertekenen van het luchtruim, zoals enkele Kamerleden voorstelden, zit er volgens de minister niet in. 'Dat redden we echt niet voor 2023.'

Minister Cora van Nieuwenhuizen. Foto anp

Venijn tegen PvdA

Niet VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen, maar de PvdA kreeg bij het debat de felste kritiek van de Kamer te verwerken. Sinds 2012 leverde die partij de staatssecretarissen die over 'Lelystad' gingen (Wilma Mansveld en Sharon Dijksma). Na al die jaren de teugels in handen te hebben gehad, verklaarde de PvdA zich eerder deze maand ineens voorstander van het uitstellen van de heropening van het vliegveld. 'Waarom greep de PvdA niet in toen zij zelf aan de knoppen zat?', vroeg Eppo Bruins (CU).

'De PvdA draaide zo snel, Max Verstappen zou jaloers zijn', sprak D66'er Paternotte met venijn. De VVD haalde nog het scherpst uit naar haar voormalige coalitiepartner. 'De VVD neemt het de vorige staatssecretarissen van de PvdA zeer kwalijk dat ze de boel hebben laten versloffen.' PvdA-Kamerlid Gijs van Dijk reageerde als door een wesp gestoken. 'Dit is huilie huilie en geen niveau.'

Van Dijk verweerde zich door te wijzen op de veranderde situatie (de openbaring van de fouten in de mer) en het verschenen advies van de omwonenden, die daarin vragen om uitstel tot de herindeling van het luchtruim in 2023 een feit is. Met die uitleg overtuigde hij zijn sceptische collega-Kamerleden niet.

De hardste woorden in de richting van de minister kwamen misschien wel van de bewoners. 'Dit wordt langzamerhand gênant', schreef Leon Adegeest op Twitter, de man die eigenhandig de fouten in de berekeningen van de mer ontdekte. 'U negeert alle adviezen en opmerkingen uit het rapport van de bewonersdelegatie.' Voor Van Nieuwenhuizen zal het geen reden zijn om haar koers te wijzigen. Die is duidelijk: Lelystad Airport moet open op 1 april 2019 - als er tenminste niet nog meer lijken uit de kast van haar voorgangers vallen.

Meer over