De klopjacht op de scooter is geopend

In Amsterdam heeft het aantal overvallen en berovingen waarbij scooters zijn betrokken, alarmerende vormen aangenomen. Voor de politie aanleiding tot een ware klopjacht op de scooter.

Onder de codenaam Lord of the Ring wordt sinds afgelopen weekeinde tot woensdagochtend drie uur iedereen die zich in de hoofdstad op een scooter verplaatst, aangehouden en door motoragenten naar vaste controleplaatsen gedirigeerd.

Niet alleen worden verzekering, technische staat, voertuigcertificaat en identiteit gecontroleerd. Ook de namen van de bestuurders komen in de politiecomputer.

Het doel is een apart register van scooters en hun berijders aan te leggen, te raadplegen door de recherche als de zoveelste beroving moet worden onderzocht.

‘Het is jammer voor de man of vrouw die nietsvermoedend met de scooter naar kantoor gaat, maar iedereen moet er aan geloven’, zegt Ebe van de Land, woordvoerder van de Amsterdamse politie.

Iedereen, omdat discriminatie verboden is. In feite zijn voornamelijk scooterbestuurders ‘met een Marokkaans uiterlijk’ het doelwit van de actie. Van de Land: ‘Het is helaas een feit dat veruit de meeste verdachten van Marokkaanse afkomst zijn.’

De codenaam heeft niets te maken met het verfilmde epos van de schrijver Tolkien, maar is bedoeld om te laten zien wie er de baas is binnen de ringweg rondom Amsterdam; ‘Lord’ staat in dit verband voor ‘politie’.

Exacte cijfers over het aantal ‘scootergerelateerde’ overvallen zijn nog niet bekend, en vergelijkingen met voorgaande jaren zijn niet mogelijk wegens gebrek aan vergelijkend cijfermateriaal. Dit jaar wordt wel geregistreerd of er een scooter bij een overval is betrokken. De politie heeft de indruk dat van het aantal overvallen (vorig jaar 500, dit jaar niet veel meer), bijna de helft wordt gepleegd door scooterrijders.

De afgelopen maanden is er in de politierapportages vrijwel dagelijks sprake van ‘een scooter’, maandag zelfs tot tweemaal toe: twee knapen op een scooter probeerden de dagopbrengst van een ondernemer in de Van Woustraat te pakken, en nabij het station Amsterdam Amstel waren twee jongens met een gestolen scooter in de weer.

Het gaat niet alleen om tasjesroof, waarbij autoruiten worden ingetikt en een tas uit de auto wordt gegrist, de zogenoemde Italiaanse methode. Vorige maand namen de daders van een ramkraak met auto bij een juwelier in de PC Hooftstraat de benen op een gereedstaande scooter.

Voor de politie was het grote aantal scooters bij gewelddadige diefstallen al eerder aanleiding heimelijk peilzenders aan te brengen op de scooter van jeugdige verdachten. Deze methode leed schipbreuk nadat een van de knapen een zender had ontdekt en zijn verhaal op de lokale tv vertelde. Alle scooterrijders gingen vervolgens onder het spatbord van hun voorwiel kijken.

De populariteit van de scooter blijft niet beperkt tot jeugdige straatrovers. Werd het vervoermiddel vele decennia lang nog geassocieerd met het romantische Roman Holiday (Gregory Peck en Audrey Hepburn op de scooter door Rome), sinds een kleine vijf jaar denkt in Nederland iedereen onmiddellijk aan het tot in den treuren vertoonde beeld van Heineken-ontvoerder Holleeder op de scooter in de PC Hooftstraat.

Dat beeld heeft er overigens niet toe bijgedragen dat de scooter in diskrediet kwam: in heel Nederland is sprake van spectaculaire verkoopstijgingen. Volgens de laatste cijfers van RDC (het databestand van RAI en Bovag) werden dit jaar tot en met afgelopen 20 november bijna 46 duizend scooters en aanverwante gemotoriseerde tweewielers verkocht. Een stijging van ruim 40 procent.

Massale scootercontroles in Amsterdam (Marcel van den Bergh) Beeld null
Massale scootercontroles in Amsterdam (Marcel van den Bergh)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden