Blik BMW Z4

De klassieke sportauto is een uitstervend genre. De BMW Z4 redt de sportieve eer, hopelijk

De klassieke sportauto dreigt te verdwijnen. Gelukkig is daar de nieuwe BMW Z4 roadster: overlever in een uitstervend genre.

De BMW Z4 is de overlever in een uitstervend genre: de roadster Beeld BMW

Dat was toch even slikken bij de presentatie van de vernieuwde BMW Z4 roadster op de autoshow van Parijs, die deze en volgende week gehouden wordt: de klassieke sportauto – lange neus, meestal tweezitter, liefst open – is aan het uitsterven. 

Er wordt van twee kanten aan het bestaan van de roadster geknaagd, stelt marktonderzoeksbureau Jato. Aan de ene kant wordt het concept belaagd door de immens populaire SUV met coupélijnen (oogt sportief terwijl zowel kinderen als hond mee kunnen) en aan de andere kant is er een enorme stroom supercars (voor de gefortuneerdere automobilist). Denk bij superautos aan Ferrari’s, Lamborghinis, Paganis, Bugattis – de extremere vorm van automobiliteit. 

In dit krachtenveld moet de nieuwe Z4 zien te overleven, en het liefst floreren. BMW omschrijft hem als ‘een moderne interpretatie van het traditionele roadsterconcept’. Wat in de praktijk betekent: op alle fronten iets beter dan zijn voorganger, maar niet revolutionair anders. Al blijft het mooi dat de stoffen kap in tien seconden opent en tot 50 kilometer per uur zijn origamichoreografie kan uitvoeren. En dat de kofferbak met 50 procent is gegroeid tot 280 liter, meer inhoud dan die van een Kia Picanto. Voor roadsterbegrippen, waarbij de geopende kap immers een flinke slok uit de kofferbak neemt, een zee aan ruimte. 

Niettemin blijft het sportwagenconcept – bedacht in de jaren twintig, de roadster is de open variant – een compromis tussen de praktische inzetbaarheid van een SUV en de verpletterende rij-eigenschappen van een superauto. Blijkt ook uit de verkoopcijfers: vorig jaar werden er volgens Autoweek 33 exemplaren van de Z4 verkocht. Van de Mazda MX5 reden er 191 de showroom uit, maar ook dit model heeft betere tijden gekend. 

De BMW Z4 werd dinsdag gepresenteerd op de Autoshow van Parijs. Beeld AP

Misschien is er hoop, in de vorm van een elektrische open sportwagen: wat is er nu prettiger dan in stilte door de stad te zoeven en bij het stoplicht toch indruk te kunnen maken met een flitsende sprint? Tesla plaveit de weg door in 2020 (Musks deadlines zijn zoals altijd optimistisch) met een elektrische roadster te komen. En er was natuurlijk die eerste Tesla Roadster uit 2008, feitelijk een omgebouwde Lotus Elise. Blik hoopt dat de andere klassieke automerken zullen volgen, opdat Jato bij de volgende beurs van Parijs kan melden een revival van het genre te verwachten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.