De klanten willen nu weleens weten waar hun geld gebleven is

Ik onderschrijf het artikel 'Wanneer krijg ik mijn geld terug?' van Toine Heijmans (Vonk, 4 januari) volledig en kan mevrouw Van den Herik van SNS Reaal antwoord geven op de vraag waarom het vertrouwen van de klanten niet terug is: zij willen hun geld terug en banken, verzekeringsmaatschappijen en tussenpersonen nemen geen enkele eigen verantwoordelijkheid. De klant draait op voor alle verliezen.


Ik probeer al enige jaren antwoord te krijgen van Aegon op twee simpele vragen: waar is mijn geld gebleven en wat ga je eraan doen om het doelbedrag te halen? Aegon weigert hierover verder te communiceren en de tussenpersoon, Vlieg Hypotheken, schakelt meteen haar bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering in.


Ik ben indertijd fout voorgelicht, ik had dit product nooit gekocht als erbij was verteld welke grote risico's eraan kleven. Men komt ook niet met oplossingen. Ik heb voorgesteld het mogelijke verlies te verdelen: 80 procent voor Aegon, 15 procent voor Vlieg Hypotheken en 5 procent voor mij. Daar wordt niet op gereageerd.


Aegon heeft er ook geen belang bij op het doelbedrag uit te komen. Ik heb een garantiebedrag maar kom over 6 jaar (na 30 jaar premies en rente betaald te hebben) 35 procent tekort om de hypotheek af te lossen en kan Aegon dus blijven betalen. Dit is diefstal, op zijn minst wanprestatie.


De te veel betaalde poliskosten zijn niet contant aan mij betaald, maar in de polis gestopt waar ze zullen verdampen. Net als Toine Heijmans krijg ik geen uitleg hoe men aan dat bedrag komt.


Bij Reaal heb ik recent de woeker-studiepolis voor mijn dochter afgekocht nadat ik deze al enige jaren op 1 euro per maand had gezet. Het verlies van 2.500 euro heb ik genomen omdat dit nog overzichtelijk is en dan ben ik er vanaf.


Theo de Goede, Amstelveen


We hebben banken niet nodig

Waar ik nog altijd hels van word zijn de antwoorden van SNS op de vele vragen. Zo wordt op de vraag 'veel mensen voelen zich belazerd, begrijpt u dat?' geantwoord met: 'Ik heb er begrip voor dat mensen niet zo goed wisten wat ze kochten.'


SNS heeft 250 soorten polissen uitgedacht, gemaakt en verkocht, dus zij wisten heel goed wat zij verkochten. Zij hebben, net als alle andere banken, de consumenten bewust belazerd, bewust polissen onduidelijk gemaakt, geen transparantie in de kosten aangebracht.


En hoezo wordt er maar 2,45 procent kosten ingehouden? Een inleg van 12 duizend euro wordt afgedaan met 88 euro en daarbij wordt vermeld dat als je een telefoonabonnement koopt je ook niet weet welke kosten er allemaal in zitten. Dat is natuurlijk de grootste flauwekul en je wordt als klant voor de zoveelste keer belazerd. Eén ding weet je namelijk wel zeker bij het afsluiten van een telefoonabonnement en dat is dat je kunt bellen.


Waar is de zekerheid die banken ons ooit hebben gegeven, namelijk dat we ons duurverdiende spaargeld altijd weer terug zouden krijgen?


Wat zou er gebeuren als we massaal op bitcoins zouden overgaan of onze rekeningen zouden opheffen en net als Griekenland weer overgaan op ruilhandel?


Dan is er weer noodzaak voor de bank om zekerheid te verschaffen en die dingen te doen waar de klant om vraagt, in plaats van dure kantoren te bouwen en ondoorzichtige producten te verkopen. Ik denk dat de tijd er rijp voor is. We hebben de banken toch helemaal niet nodig?


De conclusie van het interview is veelzeggend. Op de vraag: 'Gaat SNS failliet als iedereen de inleg krijgt terugbetaald?' is het antwoord: 'Nee.' Waarom gebeurt het dan niet, wat houdt je als bank nog tegen? Ik ben benieuwd naar het antwoord.


Michel Tonino, Breda

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden