De kijker wint

Een traditie wordt in ere hersteld. Met ingang van het volgende voetbalseizoen kan Nederland zondagavond weer om zeven uur met het bord op schoot naar de samenvattingen van de eredivisiewedstrijden kijken, zonder reclame-onderbrekingen uitgezonden door de NOS....

Goed nieuws dus voor de voetballiefhebber, die duidelijk heeft gemaakt dat hij niet alles slikt terwille van de commercie. Massaal keerde men Talpa – later RTL – de rug toe. Hoezeer het voetbal ook in de greep is geraakt van het grote geld, het is nog altijd de populairste sport en als zodanig een maatschappelijk verschijnsel dat aandacht verdient van de publieke omroep. De NOS wil daarbij terecht prioriteit gaan geven aan de nationale competitie en het nationale elftal.

Of de uitkomst van de onderhandelingen over de uitzendrechten ook goed nieuws is voor het betaald voetbal, moet nog blijken. Om minimaal hetzelfde totaalbedrag binnen te halen als drie jaar geleden – 70 miljoen – zetten de clubs nu alles op de live-verslagen. Ook daarvoor vielen de biedingen tegen. Vandaar het plan van de Eredivisie CV om in samenwerking met onder meer Endemol een eigen voetbalkanaal te beginnen.

Het staat te bezien of dit de goudader is die de ECV hoopt aan te boren. De belangstelling voor betaal-tv in Nederland valt tot dusverre tegen. Op dit moment lijkt het er vooral op dat de ambities van de clubs op de grenzen stuiten van de door hen gepropageerde commercialisering. Dat is zuur omdat met name de clubs in de lagere regionen van de eredivisie sterk afhankelijk zijn geworden van de tv-rechten. Voor hen zit er maar een ding op: beter voetballen.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden