De kijk van een huilbaby, Siegfried Lenz en Claudia de Breij

De kijk van een huilbaby op vermoeide ouders, een herontdekt Duits liefdes-verhaal, Claudia de Breij over haar 'Oudejaars' en meer nieuwe boeken.

Ofschoon de roman Dertig dagen (2015) van Annelies Verbeke een goede ontvangst kreeg en de Bordewijkprijs won, weet uitgeverij De Geus het zeker: in de vijftien verhalen in Halleluja is de Vlaamse schrijfster 'op haar best'. Geestig is het perspectief van het openingsverhaal, 'Huilbaby', namelijk de welbespraakte huilbaby zelf: 'Door bolle tranen kijk ik van haar naar hem. Ze voeren een wedstrijd in vermoeidheid, zien eruit alsof ze elk moment door uitputting kunnen worden gevloerd. De avond is nog jong.'

Annelies Verbeke, De Geus; 19,99 euro.

Te pacifistisch, kreeg Siegfried Lenz (1926-2014) te horen toen hij in 1951 de roman Der Überlaufer bij zijn uitgever inleverde. Hij kreeg het manuscript retour en stopte het in een lade. Daar kwam het na zijn dood uit te voorschijn. De Duitse publicatie leidde vorig jaar tot enthousiaste recensies. Gerrit Bussink heeft nu De overloper vertaald, een liefdesverhaal en een oorlogsverhaal over de Duitse soldaat Proska, die naar een groepje partizanen is overgelopen.

Siegfried Lenz, Van Gennep; 19,90 euro.

In Röntgenfotomodel, het poëziedebuut van Vicky Francken (1989), die Frans en vertaalwetenschap studeerde, wordt een lichaam tegen het licht gehouden, tot en met 'Canon': 'Nu al een graf bestellen: als het laatste gerecht/ waar je van zult genieten. Zacht, op een bedje/ van zalm, in dilleroom drijven. Waden/ door het grondwater van de Styx,/ wachten op Charon.// Dirigeren hoe ze voor je zingen:/ bedroefd, geraakt, opgelucht/ in canon.'

Vicky Francken, De Bezige Bij; 16,99 euro.

Voor haar eerste roman, Het huis aan de Gouden Bocht (2014), liet de Britse Jessie Burton (1981) zich inspireren door het poppenhuis van Petronella Oortman, dat ze bij een bezoek aan het Rijksmuseum in Amsterdam ontdekte. Voor haar tweede roman was een schilderij van Goya in het Prado te Madrid de aanleiding. De muze, vertaald door Marja Borg, speelt in de jaren dertig (Andalusië) en zestig (Londen), rond twee vrouwen en het schilderij dat hen met elkaar verbindt. Ambitie kan Burton niet ontzegd worden, aldus The Guardian vorig jaar, en de bibliografie achterin wijst op een andermaal gedegen research.

Jessie Burton, Luitingh-Sijthoff; 19,99 euro.

Jazeker, dat was een prima oudejaarsconference van Claudia de Breij (en ze werd heel mooi begeleid door haar fijne band, dat mag ook weleens gezegd). In De Oudejaarsconference schrijft De Breij waarom ze deze 'top van de Mount Everest' dolgraag wilde beklimmen ('Omdat het kan. Omdat ik het een enorme eer vind. Omdat ik hou van de traditie') en hoe ze zich voorbereidde (kranten lezen, opschrijfboekjes volgooien met knipsels en aantekeningen, met Bas Heijne en Geert Mak praten, vluchtelingen opzoeken) en wat ze zelf de leukste grap vond (die over het rijsthappen - hij werd bedacht door haar vrouw). De tekst van de conférence zelf staat er ook in.

Claudia de Breij, Lebowski, 17,50 euro.

Altijd lachen, dr. Gerry van der List, de politiek columnist van Elsevier die volgens de achterflap 'met scherpe pen en een zekere vileinheid wekelijks uiting geeft aan zijn ongenoegen'. In Weldadig cynisme is een deel van dat ongenoegen (columns uit de periode 2012-2017) gebundeld. Columnist Bas Heijne van NRC Handelsblad noemt hij een jammerende misthoorn, minister Jet Bussemaker rolt 'op het waanzinnige af' met haar ogen en in de 'gruwelijke wereld van Twitter neemt het geklaag van dom-rechtse types als Niemöller onwezenlijke proporties aan'. Hup Gerry!

Gerry van der List, Elsevier, 14,95 euro.

'Ik ben een vrouw, een meisje. Dat wist ik, toen ik wist dat ik geen jongen was. Toen mijn buurmeisje haar jongere broertje achter haar bed plat op de grond drukte, om haar vriendinnen zijn piemel te laten zien. Alle meisjes uit de buurt drongen eromheen. We zaten op de basisschool, ik denk dat we een jaar of acht, negen waren.' Hoe het met het beklagenswaardige kleine broertje is afgelopen, meldt Jannet Vaessen (directeur van Women Inc.) helaas niet. Ze memoreert de anekdote in Iedereen Inc. - Hoe in- en uitsluiting werkt en hoe je dat kunt beïnvloeden om duidelijk te maken wanneer groepsdenken begint: heel vroeg. In haar boek ontvouwt ze haar visie op in- en uitsluiting, sociale ongelijkheid en emancipatie.

Jannet Vaessen, Prometheus, 19,99 euro.

Je hoort nogal eens klagen over de democratie, die haar langste tijd zou hebben gehad. Hoogleraar politicologie Tom van der Meer, mededirecteur van het Nationaal Kiezersonderzoek, ziet het anders: er is geen sprake van een crisis van de democratie, er is sprake van een crisis van de gevestigde partijen. In Niet de kiezer is gek legt Van der Meer uit waarom de Nederlandse democratie een van de beste van de wereld is.

Tom van der Meer, Spectrum, 12,50 euro.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden