De kassa van het internet staat in Amsterdam – en rinkelt als nooit tevoren

Adyen, de mondiale kassa die het succesvolste fintech-bedrijf van Nederland is, heeft de magische omzetgrens van 1 miljard euro doorbroken. Dat is ruim de helft meer dan het jaar ervoor. 

Foto: Ivo van der Bent. 28-01-2015. Pieter van der Does in Amsterdam. Ceo van Adyen, bedrijf voor online betalingen. Foto FTP

Het grote publiek kent Adyen hooguit van de rekeningafschriften, waar de naam steeds vaker opduikt. Maar onder veel nieuwe multinationals, zoals Facebook, Netflix en Spotify, geniet het Amsterdamse bedrijf des te meer faam. Adyen handelde vorig jaar voor maar liefst 108 miljard euro aan transacties af, zo maakte het bedrijf woensdag bekend. Dat is ruim 63 procent meer dan een jaar eerder.

De in 2006 opgerichte betaaldienstverlener geldt als de eerste Nederlandse ‘eenhoorn’. Met die term worden start-ups aangeduid die meer dan een miljard waard zijn. Tot de investeerders behoren bekende namen als Mark Zuckerberg van Facebook en Jack Dorsey van Twitter. Wereldwijd heeft Adyen - Surinaams voor ‘opnieuw beginnen’ - nu bijna 800 medewerkers. 

Stopcontacten

Het geheim van het succes van Adyen heeft alles te maken met de globalisering en haar paradoxen. In het internettijdperk verkopen bedrijven hun producten en diensten steeds meer over de hele aardbol. In bijvoorbeeld de Bijenkorf verzamelen zich koopkrachtige toeristen aller landen. Het aantal verschillende manieren waarop zij betalen neemt alleen maar toe. Adyen kan als geen ander overweg met die bonte verscheidenheid, van lokaal populaire betaalmethodes tot Visa. De vergelijking dringt zich op met stopcontacten. De voltages verschillen wereldwijd, maar Adyen heeft de spreekwoordelijke universele adapter gebouwd.

Behalve dat Adyen honderden verschillende betaalwijzes aanbiedt, tellen ook snelheid én fraudebestrijding. Slimme algoritmen moeten ervoor zorgen dat grote transacties van nieuwe winkelklanten strenger gecontroleerd worden dan oude bekenden. 

Eigen betaalterminals

Daarbij geeft Adyen de traditionele banken het nakijken. 'Verkopers over de hele wereld wenden zich tot Adyen voor een eenvoudiger, krachtiger betalingsplatform’, constateerde oprichter en bestuursvoorzitter Pieter van der Does woensdag tevreden in een persbericht. Zijn bedrijf mag inmiddels negen van de tien van ’s werelds grootste internetbedrijven tot zijn cliënten rekenen. Eerder dit jaar trad ook eBay toe tot de klantenkring. Daarnaast wil Adyen zich nadrukkelijker melden in de fysieke winkel, onder meer met eigen betaalterminals. 

Hoewel het bedrijf geen uitlatingen doet over de winst, lijken die activiteiten een aardige boterham op te leveren. Adyen wordt dan ook al langer genoemd als kandidaat voor een spoedige grote beursgang. Mogelijk gaat dat in thuisstad Amsterdam gebeuren. Een woordvoerder wenst niet te reageren op de geruchten hierover.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.